Usosialt med makspris på SFO

– SVs forslag om å innføre makspris på SFO er uklokt fordi det har en usosial profil. Resulatet av maksprisreformen i barnehagen har nemlig i svært mange kommuner ført til at man har fjernet inntektsgradert betaling, og at de med lavest inntekt som tidligere betalte minst, nå må betale mer for å subsidiere billigere barnehage for de med høyere inntekt, sier Venstres førstekandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Melby synes det er litt pussig at SV, som er så opptatt av å "flå rikingene", synes det er helt greit at de skal betale like lite som lavinntektsfamilier for offentlige tilbud. – Det er bra at SV er opptatt av SFO-tilbudet, og jeg er enig i at det er uheldig at prisene varierer sterkt. Men dette er noe jeg mener lokalpolitikerne må få bestemme selv, og da er det opp til innbyggerne i hver enkelt kommune å stemme fram lokalpolitikere som prioriterer SFO. Personlig synes jeg også det er viktigere å fokusere på kvaliteten i tilbudet framfor prisen, blant annet gjennom å kreve at lederne skal ha pedagogisk kompetanse, sier Melby. Hun vil heller oppfordre lokalpolitikerne til å innføre inntektsgradering av SFO-prisene framfor å sette en makspris.

– Dette forslaget er nok et eksempel på at venstresida vil smøre velferdsgoder tynt utover til alle, også dem som ikke trenger det. De som taper på det, er de som har minst fra før, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**