Hun frykter at en sterk trafikkvekst som følge av vekst i næringslivet og fjerning av bompengeinnkreving på Sandstad vil gi oss enda styggere tall i framtida hvis ikke bygging av ny vei kommer i gang straks. — Kommunene har nå gjort sin del av jobben, de har blitt enige om trasè og om hvordan brukerfinansieringa skal foregå. Nå er det på tide at fylkeskommunen og staten sørger for å gi dette prosjektet førsteprioritet slik at man kan få realisert veien, sier hun.
Melby mener at fylkeskommunen nå klart og tydelig må si at denne veien skal ha førsteprioritet i Sør-Trøndelag, samtidig som hun vil kjempe for at staten må følge opp med midler. – Når fylkeskommunene fra 1. januar 2010 overtar ansvaret for øvrige riksveier og regionveiene, krever Venstre at det må følge nok midler med til drift og vedlikehold og investeringer på dette veinettet. På mange av disse veiene, slik som Rv714 til Hitra og Frøya fraktes det store verdier, og det er viktig at disse kan komme fram raskt og sikkert for å sikre verdiskapningen, uten at vi setter andre trafikanters liv i fare, sier hun.
Melby får støtte av Venstres gruppeleder på fylkestinget, Elisabeth Paulsen. Hun sier at Rv714 vil stå øverst på lista i Venstres veibevilgninger på fylkestinget.