– Heller høgskole enn utvasket universitet

Venstres toppkandidat Eivind Brenna stiller seg utforstående til rapporten om Innlandsuniversitet og lokalisering av hovedsete på Hamar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Når vi ser hvordan det har gått med sykehussamarbeidet med Hedmark, kan vi ikke sende høgskolene våre inn i den samme destruktive kværna, sier en tydelig oppgitt Brenna. Han viser også til at Oppland de siste seks årene har mistet 72 statlige arbeidsplasser, mens Hedmark i samme periode har fått 1551 nye.
– Nå må vi stoppe prosessen om Innlandsuniversitet og heller bruke kreftene på å slå sammen høgskolene i Oppland, sier Brenna.

Bjørg S. Lien

Foto: Privat

Fylkesleder i Oppland Venstre og 3. kandidat Bjørg S. Lien fra Lillehammer fikk rapporten i hånda under et møte med stortingskandidatene på HiL onsdag. Også hun er svært overrasket.
– For oss er kvalitet og antall studieplasser det viktigste. I tillegg skal vi også huske på den samfunnsmessige betydningen som ligger i et høgskolemiljø, fortsetter Lien og frykter at mye av dette vil gå tapt med et hovedsete på Hamar.

– Høgskolene på Lillehammer og Gjøvik kommer svært godt ut på nasjonale rangeringer, sier Brenna og Lien. Antall søkere øker for hvert år og antallet doktorgradsstilinger er mye høyere i Oppland enn i Hedmark. De to Venstretoppene mener det er viktigere å sikre en god høgskolekvalitet enn et utvasket universitet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**