– Få heller fart på Gjøvikbanen, Lysbakken

Oppland Venstres 2. kandidat Ketil Kjenseth undrer seg over SV og nestleder Audun Lysbakkens utspill om forlengelse av Gjøvikbanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Vil SV droppe dobbeltspor Hamar-Lillehammer? Vil de beholde Gjøvikbanen på dagens standard sør for Gjøvik og forlenge den etter samme standard til Lillehammer? Eller snakker han om en helt ny trasé og en helt ny bane? Og hva er det "forestående vedtaket om høyhastigehtstog"?

– Det virker som SV og Audun Lysbakken ikke er i kontakt med virkeligheten, sier Kjenseth. Han viser til at Venstre, med samferdselsminister Torild Skogsholm, under forrige regjering fikk utarbeidet et kostnadsoverslag fra Jernbaneverket på om lag 2 milliarder kr for å forlenge Gjøvikbanen til Lillehammer.

Ketil Kjenseth

Foto: Ole Morten Melgård

– Venstre går til valg på å få fart på dagens Gjøvikbane og bygge dobbeltspor Hamar-Lillehammer, fortsetter Kjenseth. I behandlingen av NTP foreslo Venstre en satsing på om lag 500 millioner kr for høyere hastighet på Gjøvikbanen. Tiltakene går på automatisk togstyring nord for Roa, økt strømforsyning nord for Jaren, flere krysningsspor og sikring og sanering av planoverganger. Dette er tiltak som til sammen vil redusere reisetida med 30 minutter, sier Kjenseth og viser til beregninger fra Jernbaneverket, NSB Gjøvikbanen AS og Jernbaneforum Gjøvikbanen.

I behandlingen av NTP (nasjonal transportplan) i Stortinget i vår, sluttet alle partiene seg til å jobbe videre med høyhastighetstog i Norge.
– Men Venstre var det eneste partiet som fulgte dette opp med ekstra bevilgninger. Venstre foreslo over 30 mrd kroner mer til å ruste opp jernbanenettet enn det SV og regjeringspartiene ville bevilge. Inkludert i dette var en fullfinansiering av dobbeltspor Hamar-Lillehammer, som regjeringen ikke har lagt inn.

– SV i regjering har vedtatt en nasjonal transportplan som i realiteten er en gigantisk motorveisatsing, sier Kjenseth og mener Lysbakken og SV tapte for tutinga fra bilistene i Ap og Sp. At det skal komme et nytt "vedtak om høyhastigehtstog" nå, rett etter at NTP er vedtatt, virker helt i det mørkeblå, avslutter Kjenseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**