Effektiv kommunikasjon samler Nord-Trøndelag

Venstre vil legge til rette for gode kommunikasjoner med hurtigtog mellom Trondheim og Steinkjer og en helhetlig opprustning av RV 17 mellom Steinkjer og Namsos, skriver stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad i en kronikk. Venstre vil satse på vei i nord og jernbane i sør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Kronikk, av Andre N. Skjelstad – stortingsrepresentant

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

Gode kommunikasjoner er en forutsetning for utvikling og velferd i samfunnet. Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn. God mobilitet for hele befolkningen, verdiskapning for næringslivet og et utslippsfritt samfunn gjennom satsning på tog og klimanøytralt drivstoff.

Venstre vil ha en kurs som satser mer på fremtiden. Vi vil ha bedre fremkommelighet i Nord-Trøndelag for å sikre vekstkraftige bo- og arbeidsmarkeder, næringslivets transportbehov og levedyktige distrikter. Nord-Trøndelag må ta tak i de tyngste utfordringene innen samferdselssektoren, å sikre bedre veiforbindelse mellom Namdalen og Innherred, utbedring av fylkesveiene og en moderne, fremtidsrettet togløsning. Venstre vil styrke arbeidet med trafikksikkerhet, og ha mer miljøvennlige biler gjennom blant annet en kraftig vridning i bilavgiftene slik at de mest miljøvennlige bilene blir billigere.

For å bygge et moderne Nord-Trøndelag vil Venstre bygge ut energi- og kostnadseffektive alternativer til privatbil for persontransport; jernbane, kollektivtransport, gang- og sykkelveier. Vi vil legge til rette for størst mulig kollektivandel på veinettet, god fremkommelighet i de delene av fylket hvor vei er eneste alternativ, og redusere transportbehovet gjennom god planlegging av byer og tettsteder.

Hurtigtog Steinkjer—Trondheim

Tog

Foto: Microsoft

Venstre vil gi toget en ny rennesanse gjennom en offensiv satsning på utbygging av en mer moderne jernbane. Venstres mål er å doble gods- og persontrafikken med jernbane innen 2020. Utbygging av jernbanen må skje i form av dobbeltspor tilrettelagt for høye hastigheter. I stortinget har Venstre i forbindelse med Nasjonal Transportplan foreslått en rekke tiltak som styrker togtrafikkens konkurranseevne gjennom kortere reisetid og flere avganger.

Dersom staten velger å bygge en høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim må Nord-Trøndelag legge en plan for hurtigtog helt til Steinkjer. Det er viktig at vi ikke står på perrongen når Sør-Norge setter opp farten. Et hurtigtog fra Steinkjer til Trondheim vil bidra til at vi får en riktig utvikling i Nord-Trøndelag. Det vil gi økning i kapasiteten innenfor godstrafikken, skape en ny bo- og arbeidsmarkedsregion og knytte Nord-Trøndelag til resten av landet på en ny måte.

Finansiering av en slik jernbane kan gjøres med å ta opp lån med sikkerhet i kraftselskapet som fylket eier. Som eier av Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk er fylkeskommunen svært defensiv i sin utbyttepolitikk. Andre eiere ville tatt ut mye mer, noe som kan gjøres uten at man tapper selskapet for midler.

Ny riksvei 17

Vei

Foto: Microsoft

Venstre i Nord-Trøndelag vil prioritere en helhetlig utbedring av Riksvei 17 mellom Asp i Steinkjer til Namsos, med ny bru over til Malm. I dag er vegen preget av mange unødvendige kurver, smal veibane, manglende eller liten veiskulder og mange avkjørsler.

Det er viktig å sikre mennesker og bedrifter i Namdalen gode forbindelser sørover. Lokalsamfunnets vekstevne er avhengig av nærhet til et større arbeidsmarked. Over 30 000 innbyggere i Midtre og Ytre Namdal er avhengige av god veiforbindelse sørover mot Innherred. Kommunene på Innherred er avhengige av å bli knyttet like sterkt mot kommunene nord for seg, like mye som de er knyttet mot Trondheim.

Stamveier og trafikksikkerhet
Stamveiene i fylket må opp på en standard som kreves for å sikre fremtidig verdiskapning og tryggere veier. Ulike flaskehalser som Nes bru på E6 må utbedres snarest. For Venstre det er viktig å opprettholde en høy veistandard, både med hensyn til trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det gjelder både i tettbygde og spredtbygde strøk.

Venstre vil opprette et uavhengig veitilsyn for å styrke det systematiske arbeidet med trafikksikkerhet. Det er uheldig at Statens vegvesen i dag sitter med ansvar for tilsyn samtidig som de har ansvaret for både økonomi og fremdrift i prosjektene. Venstre vil derfor ha en klar rollefordeling i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom å opprette et uavhengig vegtilsyn for veginfrastrukturen.

Utslippsfri transportsektor

Lars Sponheim i Think elbil modell 2007

Foto: S. Haugsvær

Venstres langsiktige mål er en utslippsfri transportsektor. Derfor må vi utvikle en plan for hvordan utslippene kan reduseres år for år. Bedre veiforbindelser inngår som en del av dette. Vi vil trappe opp satsningen på jernbane, kollektivtransport og nullutslippskjøretøy. Venstre vil satse på biodrivstoff, elektrisitet og hydrogen som energibærere i transportsektoren.

Venstres samferdselsstrategi har hele tiden vært å binde fylket sammen. Våre hovedprioriteringer er vei i nord og jernbane i sør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**