Asylsøkerne i Mandal ønsker å jobbe! Det mener Venstre at de bør får lov til!

Asylmottaket til Øyvind Westermoen i Mandal fikk besøk av Vest-Agder Venstre da partiet besøkte sørlandsbyen under valgkampåpningen tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Listetopper fra Vest-Agder Venstre og asylsøkere i Mandal

Stortingsrepresentant og listetopp Anne Margrethe Larsen, 2. kandidat Arild Berge og 3. kandidat Dag Vige la turen innom aktivitetssenteret til asylmottaket i det tidligere bakeriet til Engervik på Støkkan i Mandal.

Der ble de vist rundt i en veldrevet småbedrift, hvor profesjonelle næringsdrivende på imponerende kort tid har greid å stable på bena et godt tilbud for 170 asylsøkere fra alle verdenshjørner. Asylsøkerne er spredt bosatt rundt om i Mandal.

Anne Margrethe Larsen på asylmottak i Mandal

Politikerne fra Venstre fikk en god dialog med flere av asylsøkerne. Samtlige av disse gav uttrykk for at de gjerne ville yte noe mens søknaden deres ble behandlet. -Venstre er kritisk til at myndighetene ikke gir arbeidstillatelse til asylsøkere, repliserte Anne Margrethe Larsen.
Det er en utfordring at det i visse land synes å herske en viss tro om at det «vokser penger på trær» i dette landet. Asylsøkere bør jobbe fra dag én, mener Venstre.

På dette området står Venstres politikk milelangt fra politikken til Fremskrittspartiet, som både ønsker å sende de som søker asyl i Norge til Afrika, samtidig som de nylig har lansert ønske om å opprette interneringsleirer for å sperre disse menneskene inne.

Anne Margrethe Larsen og kvinnelig asylsøker i Mandal

-Norge har godt av innvandring og påvirkning fra andre kulturer. Arbeidslivet vårt er faktisk helt avhengig av at det kommer folk utenfra for å ta arbeid her, sa en engasjert Anne Margrethe Larsen. Samtidig ønsker Venstre å gi mer ressurser til en mer profesjonell innvandringsforvaltning, slik at vi får en raskere saksbehandling og at asylsøkere med avslag kan sendes raskere ut av landet, påpekte hun.

Mandal statlige mottak for asylsøkere er et eksempel på en gründerbedrift som Norge trenger flere av i alle næringssektorer. Øyvind Westermoen fikk skryt av stortingsrepresentant Larsen for å ha bygget opp en god bedrift. Venstre ser det som veldig positivt at mange av asylmottakene, som dette her i Mandal, drives av private gründere, som konkurrerer om å få oppdraget. Dette mener vi er gunstig med hensyn til kvalitet, fleksibilitet og samfunnsøkonomi.

Ingvild W. Thorsvik, nestleder Mandal Venstre, i bystyresalen under asyldebatt våren 2009

Foto: Karoline Dahn

Venstres nestleder i Mandal, Ingvild W. Thorsvik inviterte noen av asylsøkerne og Venstres listetopper hjem på lunch etter besøket.
-Det bør ikke være noe problem at asylsøkere som ikke har fått innvilget fast opphold kommer seg ut i arbeidslivet, sa Thorsvik under lunchen. Det bør på generelt grunnlag bli lettere for arbeidsgivere å ansette arbeidssøkere midlertidig, og dette bør jo også gjelde asylsøkere. Det er ikke noe problem å inngå skriftlige avtaler som sikrer en grei avslutning av arbeidsforholdet dersom asylsøknaden skulle bli avslått, påpekte hun.

Idriss Elemi, Anne Margrethe Larsen og Osman Firozhe i lunsj

Lunsj hos Ingvild Thorsvik