Nei til premieutdeling på skolen. La lærerne bestemme pedagogikken

Venstres Leif Helge Kongshaug er svært skeptisk til Høyres forslag om premiering av de beste elevene. — Jeg mener det er skolens oppgave å utforme hvordan elevene skal få mest mulig utbytte av læringen, ikke oss politikere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

— Det viktigste for norsk skole, er å få nok gode lærere — som er i stand til å gi barna våre kunnskap. Elevene blir ikke bedre av å gi de gull, sølv eller bronse. Elevene har mye større utbytte av at det er gode lærere i hvert enkelt klasserom, det er Venstres hovedprioritering.

– De flinkeste elevene må bli sett og tatt vare på, på like linje som det blir satt inn ekstra ressurser på svakere elever. Jeg tror en god lærer er i utmerket stand til å stimulere både de svake og de sterke elevene, uavhengig av et premieringssystem, sier Kongshaug.

– Hvis Høyre mener at elevene bør utsettes for mer konkurranse og få medaljer ut fra prestasjoner på linje med idretten, så glemmer Høyre et viktig element. Skolen er obligatorisk for alle og må tilpasses den enkeltes forutsetninger både de flinke og de som ikke er så flinke. Hvilken idrett du vil delta i er frivillig og du velger selv hva du vil være med på. Dette er en vesentlig forskjell. Jeg er skuffet over Høyre- som vi har samarbeidet mye med i skolepolitikken- som nå tyr til forenklet og populistisk tilnærming til et så viktig område som pedagogikken i skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**