Negativ kollektivutvikling i Vest-Agder. Det vil Venstre gjøre noe med!

På valgkampåpningen for Venstre i Vest-Agder satte stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen søkelyset på en negativ utvikling i kollektivtrafikken i fylket da hun besøkte Mandal med buss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Buss-Vest-Agder-Venstre-Politikere_i_Mandal

Mens den samlede kollektivtransporten i Norge økte med 4,3% – og busstransporten økte med 2,5 % på landsbasis 2008, så var det en helt annen utvikling i Vest-Agder. I vårt fylke opplevde vi i fjor en reduksjon på 6,8% i busstransport! Dette viser nylig offentliggjort statistikk fra Statistisk Sentralbyrå. Og statistikken for byene var enda verre. I “Byområde Kristiansand” var det en reduksjon på 13,3% i busstransport, mens tilsvarende gjennomsnitt for alle byer i Norge viste en økning på 1,7%.

Dette er en utvikling som ikke er akseptabel for oss i Venstre, sa Anne Margrethe Larsen da hun og de øvrige toppkandidatene for Vest-Agder, Arild Berge og Dag Vige besøkte Mandal i strålende solskinn tirsdag 11. august.

Morgendagens samfunnsutvikling vil gjøre oss helt avhengig av gode kollektivløsninger, både av hensyn til miljøet og av hensyn til en effektiv og rasjonell trafikkavvikling. I programmet som Venstre nå går til valg på, har vi derfor med tiltak som har som mål å doble antall reiser med kollektivtransport innen 2020.

-Vi må gjøre det attraktivt å reise kollektivt! Det betyr at vi må sørge for et godt rutetilbud,

Anne Margrethe Larsen med buss til Mandal på valgkampåpningen for Venstre

og at kollektivreiser ikke må være for kostbare, sa Anne Margrethe Larsen. De kritikkverdige kuttene i rutetilbudet som vi har opplevd her i fylket vårt i år, og spesielt med Taxus her i Mandal og på hovedruta mellom fylkets to største byer, er en utvikling i feil retning! Jeg har stått på med denne saken, og bl.a. konfrontert samferdselsministeren i Stortingets spørretime. En stemme på Venstre ved høstens valg, vil være det beste bidraget til å snu den uakseptable utviklingen på kollektivtransport her i Vest-Agder, lovet Larsen.

Nestleder i Mandal Venstre (og i Vest-Agder Unge Venstre), Ingvild W. Thorsvik hadde møtt fram på rutebilstasjonen for å ta i mot toppkandidatene da de kom til Mandal med buss fra Søgne. Hun understreket at

Dag Vige og Ingvild W. Thorsvik på Mandal Bussterminal

det var viktig å legge til rette for attraktive og effektive bussholdeplasser i Mandal, og påpekte spesielt at det var uheldig at det ikke var rabatt for studenter på Sørlandsruta, samt at det ikke lenger går busser sent på kvelden fra Kristiansand. -Ved å rette på dette, kan vi gjøre det attraktivt for ungdommen å reise mer kollektivt, sa hun, og fikk full støtte fra listetoppene til Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**