Landsmøte i Venstre 27.04.2009

Ragnhild Helseth og Toivo Brennløkken var representanter for Kristiansund Venstre unnder landsmøtet til Venstre i april 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Toivo Brennløkken medte følgende fra møtet:

Sentralt på møtet stod endelig vedtak av partiets program som vi skal gå til valg på i 2009. Mange interessante debatter ble vi dratt inn i hvor vedtak om å ikke innføre karakterer i barneskolen samt å ikke tilrå en EU-tilslutning kommende 4 år var noen sentrale kampsaker. Venstres hovedprioriteringer kommende stortingsperiode vil være ny politisk kurs mot en grønn kunnskapsøkonomi og et bedre og varmere velferdssamfunn. Dette betyr en fokusert og økt satsing på fornybar energiproduksjon og en klarere miljøprofil på skatter og avgifter.

Kunnskap og forskning vil være førsteprioritet for Venstre basert på bl.a. en 5-årig lærerhøyskoleutdanning.

Videre er det vedtatt en velferdsreform hvor flere helse- og omsorgstjenester desentraliseres fra staten til en forsterket helse —og omsorgstjeneste i kommunene. Venstre ønsker å kombinere velferdsreformen med en lokaldemokratireform der flere offentlige oppgaver overføres til det lokale plan. Dette vil kunne bety bl.a. mer behandling, bedre pleie og mer omsorg i folks nærmiljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**