Ikke mye energi i satsingen på elbiler

Det er vel og bra at samferdselsminisiteren vil legge til rette for flere ladestasjoner for elbiler ved å bruke 50 mill. til dette formålet. Men hvorfor ikke legge forholdene til rette for at også antallet elbiler som kan benytte dette øker?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre mener det må bli enklere å velge miljøvennlige løsninger, og har derfor i Stortinget foreslått flere tiltak for å gjøre det mer lønnsomt å kjøpe og bruke elbil.

Kåre Pettersen

Foto: Kjell H. Skalmeraas

Våre forslag har bl.a. gått på fjerning av momsen på leasing av elbil og skifte av batterier. Videre har vi fremmet forslag som vil gjøre det enklere og mer lønnsomt for firmaer å gå over til elbiler, ved å fjerne beskatningen av elbiler som firmabiler og bedre avskrivningssatsene for kjøp av elbil.

Generalsekretæren i elbilforeningen Norstart, sier i en kommentar at regjeringen har en defensiv holdning til elbiler, og at satsingen er for puslete.

Med slik entusiasme samferdselsministeren viser for elbil i valgkampen, blir det jo forunderlig at regjeringen hun er en del av, har stemt ned Venstres forslag etter forslag. De hadde jo garantert fått flertall for alle forslag rundt elbil i forrige stortingsperiode dersom hadde gjort noe annet enn å snakke varmt om elbiler som et grønt og fremtidsrettet alternativ.

Slik regjeringen opptrer i miljøsaker er det kanskje den som først trenger ny energi

Vear, 13. august 2009
Kåre Pettersen