Mer verdiskaping i distriktene

For Venstre handler distriktspolitikk om å legge til rette for at alle skal ha mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet, også utenfor de sentrale områdene av landet. Skal vi få til det, må vi ha en god verdiskapingspolitikk. Levende distrikter er avhengig av at det etableres arbeidsplasser utenfor byene. Derfor er gode generelle rammevilkår for næringslivet viktig, kombinert med en vridning av skattepolikken; fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøfiendtlig atferd. Vi vil legge bedre til rette for de som vil skape en arbeidsplass for seg selv og flere og satse målrettet for utvikling av flere og bedre kunnskapsbedrifter i distriktene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Et område med stort potensiale for vekst, er en ny grønn energinæring. Norge har en unik mulighet til å ta i bruk ny teknologi og gjøre omstillinger som både skaper nye miljøarbeidsplasser og som har konsekvenser for klimaet. Et eksempel på dette er fornybar energiproduksjon, slik som vindkraft, som i hovedsak må foregå i distriktene. Men vi har så dårlige støtteordninger at norske selskaper satser på fornybar energiproduksjon i utlandet. Det er pinlig. Økt satsing på fornybar energiproduksjon vil skape tusenvis av grønne arbeidsplasser og næringsutvikling i distriktene.

For Venstre er det også viktig at landbruks- og fiskerinæringen stimuleres til nytenkning og nyskaping. Det er et stort potensial i videreforedling og bearbeiding av både fiskeri- og landbruksprodukter. I tillegg vil vi rydde opp i unødvendig regelverk og detaljstyring som hindrer kreativitet, gründervirksomhet og lønnsomhet.

Venstre mener det er nødvendig å føre en aktiv bosettingspolitikk for de landbrukseiendommene som i all hovedsak er et sted å bo. Det bør være lyst og engasjement til å drive gårdsbruk som er drivende for om en ønsker å overta en landbrukseiendom, ikke boplikt og arv. Det bør bli lettere å få kjøpt landbrukseiendom, ikke vanskeligere. En oppheving av delingsforbudet vil legge til rette for gode løsninger i eier- og bruksutvikling og en bruk av arealene som vil være i samsvar med en framtidsrettet landbrukspolitikk.

Skal vi lykkes med å kombinere levende distrikter med nye, grønne arbeidsplasser, må vi tenke nytt. Venstre mener tiden er moden for å bytte ut en gammeldags rødgrønn politikk med en liberal, grønn kunnskapsøkonomi som vil revitalisere primærnæringene og distriktene.

Guri Melby
Sør-Trøndelag Venstres førstekandidat