– Vil bygge det moderne Nord-Trøndelag

I Venstres program for neste stortingsperiode skisserer vi tre reformer som utgjør våre hovedprioriteringer, sier stortingsrepresentant og førstekandidat for Venstre Andre N. Skjelstad. Dette vil bygge det moderne Nord-Trøndelag, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

André N. Skjelstad

Foto: Rune Kongsro

-Det sa han på Nord-Trøndelag Venstre valgkampåpning på Stjørdal torsdag 6. august. – Vi skal ta steget over i lavutslippssamfunnet gjennom en overgang fra å være en fossilnasjon til å bli et moderne og bærekraftig samfunn. Vi skal bygge kunnskapssamfunnet gjennom å satse på en skole med faglig sterke lærere. Og vi skal reformere velferdssamfunnet gjennom større og sterkere kommuner som kan overta oppgaver fra staten, sier Skjelstad.

Sterkere kommuner
– Venstre vil ha en kommunereform der flere offentlige oppgaver blir desentralisert fra staten til kommunene, sier Skjelstad. -Dette er også en velferdsreform som krever en ny kommunestruktur, med større ansvar for offentlige tjenester enn dagens kommune, spesielt innenfor helsevesen og velferdstjenester, men også innenfor miljø, regional planlegging og arealpolitikk, sier Skjelstad.

Venstres velferdskommuner betyr at partiet vil flytte oppgaver, penger og ansvar fra staten til kommunene for å gi bedre omsorg der folk bor. Dette krever større kommuner som kan skape attraktive fagmiljøer.

Ny energipolitikk
– Norge må ta de avgjørende skrittene fra å være en gammeldags fossilnasjon til å bli et miljøpolitisk foregangsland. Norge må være front med å satse på fornybar energi, utvikle og ta i bruk ny teknologi, skape grønne arbeidsplasser og gjøre omstillinger på alle områder som har konsekvenser for klimaet og miljøet, sier Skjelstad.

– Her sitter Nord-Trøndelag på store mulighet. Venstre vil ha en storstilt satsning på bioenergi og jeg vil legg til rette for en realisering av vindmølleparken på Ytre Vikna, sier Skjelstad.

Landbruk
Landbruket er en bærende næring i Nord-Trøndelag og det må skapes en ny optimisme for landbruket. – Mye av optimismen som ble skapt under Lars Sponheim er nå i ferd med å forsvinne. Det blir feil når landbruksminister Lars Peder Brekk mener at det faktum at 40 000 gårdbruk står tom er et eksempel på en landbrukspolitikk som virker, sier Skjelstad.

Det blir ganske spesielt av Lars Peder Brekk som vil ha oss med på et opprop om bedre inntektsutvikling i landbruket. For Senterpartiet har jo bare sittet fire år med landbruksministerposten. Den hansken tar vi gjerne. Men Lars Peder, det er ikke nok med god vilje, en må ha evnen også for den er ikke der, avslutter Andre N. Skjelstad i Nord-Trøndelag Venstre.

Les hele talen her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**