Billigere månedskort — flere reisende

60 prosent flere månedskort er solgt i Oslo etter at prisen ble redusert. Venstre gikk til valg på reduserte kollektivpriser i Oslo i 2007. — Billigere kollektivtrafikk gir flere reisende. Fagfolkene tok feil, sier Venstres Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

- Venstre fikk trumfet igjennom prisreduksjonen i Oslo. Billigere kollektivtrafikk er viktig, og det virker, understreker Elvestuen.

– Venstre fikk trumfet igjennom prisreduksjonen i Oslo. Billigere kollektivtrafikk er viktig, og det virker, understreker Elvestuen.
Foto: Sveinung Bråthen

I disse dager er det et år siden Oslo Venstre og nestleder Ola Elvestuen fikk redusert prisene på månedskort i Oslo. Prisene ble 1. august i fjor satt ned fra 720 til 550 kroner. Ett år senere er Venstre svært fornøyd med at partiet fikk trumfet prisreduksjonen igjennom i budsjettforhandlinger med byrådspartiene. Transportøkonomisk institutt (TØI) var en av dem som mente at dette ville ha liten betydning.

Suksess
– Det har vært en stor suksess. Det har blitt en betydelig økning i antall reisende, for eksempel så hadde trikken en markant økning i september ifjor. Det ingen tvil om at dette virker, sier Elvestuen til NRK Østlandssendingen.

Bedre NSB-tilbud
Elvestuen oppfordrer nå NSB om bedre tilbudet, og at det satses sterkere på jernbanen.

– Tog er det desidert dårligste kollektivtilbudet i Oslo. Lokaltogene må gå oftere. Det er et paradoks at Oslo og Akershus i år bruker mer penger på drift av kollektivtrafikken enn det Staten bruker på NSB i hele landet, sier Elvestuen til Østlandssendingen.

Venstre mener det skal lønne seg å reise kollektivt både økonomisk og tidsmessig. Bedre kollektivtilbud gjør det enklere å reise og tar samtidig vare på miljøet.

– Derfor er et bedre, rimeligere og hyppigere kollektivtilbud en av Venstres hovedsaker i valgkampen, sier Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**