Store arealer går med til nye veianlegg. Stavanger og Sandnes hemmes av den økende trafikken. Mangelen på effektive kollektivløsninger er til hinder for en reduksjon i biltrafikken og en nødvendig reduksjon i klimautslippene.
For Rogaland betyr dette at vi må få på plass bedre løsninger for kollektivtransport, særlig i tilknytting til de mest tettbebodde områdene. Bybanen på Nord-Jæren er også statens ansvar, og arbeidet med å få denne på plass har førsteprioritet.
Haugesundsregionen må også få et langt bedre kollektivtilbud. Belønningsordningen for kollektivtransport må økes og utvides til også å gjelde områder rundt regionsentre, slik Haugesund er.
Jernbanetilbudet må bli bedre. Vi må legge til rette for høyhastighetstog nå. Derfor må dagens flaskehalser i jernbanenettet fjernes. Vi må sikre rasutsatte strekninger og bygge ut dobbeltsporet videre sørover fra Sandnes.
Gang- og sykkelstier skal bygges slik at myke trafikanter kan ferdes trygt og at flere kan velge å bruke sykkel til og fra arbeid. E-39 er den viktigste stamveien både i Rogaland og på Vestlandet. Det er avgjørende at denne blir
prioritert i de kommende årene. Den skal bygges med løsninger som tar hensyn til mennesker og miljø.
Venstre vil:
bygge skinnegående bybane i Stavanger – Sandnes og sikre at staten bidrar økonomisk til dette
bedre kollektivtilbudet i Haugesundsregionen ved å styrke belønningsordningen for kollektivtransport
bygge ny jernbanetunnel i Drangsdalen
forlenge dobbeltsporet på Jærbanen
arbeide for høyhastighetstog
bygge ut gang- og sykkelstier i fylket
prioritere opprusting av E-39 og E-134
arbeide for rassikring av utsatte veistrekninger, blant annet i Ryfylke