Melby mener at hvis ikke NSB er interessert i å gi sine kunder et bedre tilbud, så må vi slippe flere private aktører inn gjennom å legge enkelte jernbanestrekninger som Rørosbanen ut på anbud. — Det er liten tvil om at passasjerene får et bedre tilbud enn i dag dersom vi hadde brukt anbudssystemet. Det kan vi erfare fra Gjøvikbanen. Gjennom å legge den ut på anbud fikk man etablert 40 prosent flere avganger, bedre komfort, tilrettelegging for funksjonshemmede og mer moderne materiell, for den samme offentlige støtten, sier Melby.
Melby mener at dersom man skaper konkurranse om driften av jernbanen vil det offentlige kunne bruke tilsvarende beløp som i dag, men effektivisere og forbedre driften. Selve infrastrukturen skal fortsatt finansieres av staten, mens strekningen kan driftes av andre. — De som drifter slike strekninger vil stille krav til at staten følger opp, og vi vil få en mer effektiv drift som i større grad enn i dag leverer de tilbud som brukerne etterspør. Jeg håper samferdselsministeren ser at skal man få til et løft så må man tenke nytt, sier Melby.
— De midlene som ligger i Nasjonal transportplan til jernbane i Trøndelag er for små. Gjennom å legge driften av Rørosbanen og andre relevante strekninger ut på anbud, kunne vi fått mer igjen for de pengene vi i dag driver jernbane for. Det vil være god samferdselspolitikk i praksis, sier Guri Melby.