Krever bedre togtilbud til Røros

I Arbeidets Rett mandag 27. juli kan vi lese at NSB ikke har noen planer om å utvide tilbudet til reisende på Rørosbanen på tross av nedlagte bussruter og en sterk økning i antall reisende på toget. — Dette er svært defensivt fra NSBs side, og folk på Røros fortjener et vesentlig bedre togtilbud enn de har i dag, sier Guri Melby, stortingskandidat for Venstre i Sør-Trøndelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Melby mener at hvis ikke NSB er interessert i å gi sine kunder et bedre tilbud, så må vi slippe flere private aktører inn gjennom å legge enkelte jernbanestrekninger som Rørosbanen ut på anbud. — Det er liten tvil om at passasjerene får et bedre tilbud enn i dag dersom vi hadde brukt anbudssystemet. Det kan vi erfare fra Gjøvikbanen. Gjennom å legge den ut på anbud fikk man etablert 40 prosent flere avganger, bedre komfort, tilrettelegging for funksjonshemmede og mer moderne materiell, for den samme offentlige støtten, sier Melby.

Guri Melby

Foto: Venstre

Melby mener at dersom man skaper konkurranse om driften av jernbanen vil det offentlige kunne bruke tilsvarende beløp som i dag, men effektivisere og forbedre driften. Selve infrastrukturen skal fortsatt finansieres av staten, mens strekningen kan driftes av andre. — De som drifter slike strekninger vil stille krav til at staten følger opp, og vi vil få en mer effektiv drift som i større grad enn i dag leverer de tilbud som brukerne etterspør. Jeg håper samferdselsministeren ser at skal man få til et løft så må man tenke nytt, sier Melby.

— De midlene som ligger i Nasjonal transportplan til jernbane i Trøndelag er for små. Gjennom å legge driften av Rørosbanen og andre relevante strekninger ut på anbud, kunne vi fått mer igjen for de pengene vi i dag driver jernbane for. Det vil være god samferdselspolitikk i praksis, sier Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**