Roar Sollied har vært lærer i over 20 år og mener at premiering av de flinkeste bør være å sørge for at også de får tilpasset undervisning. Undersøkelser om tilpasning av undervisning i norsk skole viser at det er de minst talentfulle og middels presterende elevene som får stort sett alt av tipasset opplæring. -Man må sørge for at talentene trives i skolen ved å anspore til faglig nysgjerrighet, og de må få oppmerksomhet av kompetente lærere, sier Roar Sollied. Han mener det er ille at talentfulle elever skal kjede seg gjennom skolen for at de ikke får utfordringer. Sollied mener også at deltakelse på høyere studier er altfor lite brukt i videregående skole.
Venstre har lagt opp til et stort lærerløft som vil gi en kompetanseheving og en ajourføring av ny kunnskap for lærerne. -Dette vil også gi mer inspirerte lærere og vil i seg sjøl være en premiering som kommer elevene til god, også de flinkeste. Sollied mener man skal gi skolen og lærerne ressurser, så vil de som profesjonelle pedagoger kunne ta seg av alle elevgrupper.
-Politikerne kan sørge for tydeligere læringsmål og system for gode tilbakemeldinger, gode lærere, og ressurser til tilpasset undervisning, også for talentene, sier Roar Sollied og viser til Venstres program om tilpasset opplæring.
Når Høyre sammenligner skole med sport, svarer Roar Sollied at man også i skolen må kunne legge lista høyere hvis noen kan hoppe høyere, og ikke bare slå seg til ro med at deltakeren har nådd kvalifiseringsmålet. -Elevene må få glede av læring, av å stadige lære mer, og ikke av å toppe ei duksliste, sier Sollied.