Krever opprydding om togtilbudet

Nestleder i Stortingets samferdsels- og transportkomité, Venstres Borghild Tenden, reagerer sterkt på opplysningene som har kommet frem om at det ikke blir noe bedring i togtilbudet fra 2013 dersom ikke regjeringen bevilger fire milliarder ekstra. Hun skriver nå brev til samferdselsministeren der hun krever klarhet om dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Borghild Tenden

Foto: Venstre

NSB sier rett ut at “regjeringen har bommet”.

– Dette er oppsiktsvekkende opplysninger, sier Tenden (V). — Under behandlingen av NTP (Nasjonal transportplan) og i diverse andre debatter både i Stortinget og i riksmedia har det blitt opplyst fra samferdselsministeren at fra 2012 skal alt bli bedre innen togtrafikken på Østlandet. Da skal det bli vesentlig flere avganger, nye tog og slutt på alle de forsinkelsene som har preget togtrafikken de siste årene. Det er også bevilget mer penger enn noen gang for å gjennomføre denne snuoperasjonen innen jernbanen. Lovnaden om store forbedringer fra 2012 har jeg selv formidlet når reisende har klaget til meg som samferdselspolitiker.

– Det som kommer frem i Aftenposten er derfor svært beklagelig. Jeg forventer at samferdselsministeren så raskt som mulig rydder opp i den uklarheten som nå er skapt slik at tilliten til jernbanen ikke blir svekket ytterligere, sier Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**