Venstre i front på miljøbiler

– Norge er ikke klart for elbiler, hevder NAF og miljøstiftelsen Zero i Dagbladet. Ola Elvestuen, nestleder i Venstre og leder for byutviklingskomiteen i Oslo, er enig i at Norge fortsatt har en jobb å gjøre. – Men samtidig finnes det lyspunkt, særlig der Venstre har makt, mener Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Artikkelen i Dagbladet finner du her.

 - Vi har fortsatt en jobb å gjøre med miljøbiler, men Venstre leverer, sier Ola Elvestuen.

– Vi har fortsatt en jobb å gjøre med miljøbiler, men Venstre leverer, sier Ola Elvestuen.
Foto: Caroline Roka

Må tilrettelegge mer nasjonalt
– Det er helt rett i at avgiftssystemet må tilrettelegges og vris til fordel for lav- og nullutslippskjøretøy. Her har regjeringen ikke levert. Det er også mye å gjøre på nasjonal infrastruktur og tilrettelegging for elbiler, mener Elvestuen.

– Men Norge er allerede et foregangsland på bestemte måter. Oslo er den byen i verden som har flest elbiler i forhold til folketallet. Det er så vidt jeg kjenner til også den byen som er best tilrettelagt for elbiler, i alle fall av større byer. Ingen andre steder er slike biler så synlige i gatebildet.

Oslo er i forkant
Elvestuen mener at Venstre i Oslo har mye av æren for dette. – Oslo har vist at vi kan ta tak og satse på elbiler. Vi fjernet avgiftene i bomringen og sørget for gratis parkering. I et samspill med daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) ble også kollektivfeltene åpnet for elbiler, og bilavgifter og moms ble redusert og fjernet.

– Politikerne er på banen i dette spørsmålet, og det gjøres mye. Oslo er i forkant, og Venstre er en pådriver for dette arbeidet, avslutter Ola Elvestuen.

Dette sier Venstres program om lav- og nullutslippskjøretøy:
– Endre bilavgiftene slik at de stimulerer til bruk av lav- og nullutslippskjøretøy som hybridbiler, elbiler og brenselcellebiler.
– Sette årlige, gradvise strengere utslippsmål til nye biler, og tilpasse avgiftssystemet for å sikre måloppnåelse.
– Sikre omsetning av minst 10 prosent biodrivstoff og hydrogen innen 2013 produsert etter strenge krav til bærekraftighet og forutsatt at annengenerasjons biodrivstoff er kommersielt tilgjengelig.
– Fra 2015 forby nysalg av biler som kun kan gå på fossil energi.
– Bidra til oppbygging av infrastruktur for hydrogen, biodrivstoff og ladning av elbiler.
– Gi frihet til å innføre flere miljøsoner i bysentra hvor kjøretøy må oppfylle strenge definerte miljøkrav for å slippe inn.
– Sette strenge miljøkrav til kjøretøy i offentlige anbud, drosjekonsesjoner og i kjøregodtgjørings- og firmabilordninger.
– At offentlige virksomheter som hovedregel kjøper inn lav- og nullutslippskjøretøy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**