Strandsonen – et gammelt stridstema på Sørlandet

Fylkesleder Emil Pedersen fikk inn dette innlegget i Fædrelandsvennen tirsdag 21.juli

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

GAMMELT STRIDSTEMA

Jeg har med interesse fulgt debatten i Fædrelandsvennen om utbygging i strandsonen – et gammelt stridstema i landsdelen vår.

Det er ingen tvil om at det særlig i Oslofjorden og på Sørlandet er et sterkt økende press på strandsonen. Her er det riktig at allemannsretten går foran andre interesser, og det må være strenge restriksjoner på utbygging.

I mer tynt befolkede deler av landet kan imidlertid slike restriksjoner være et uønsket hinder for utvikling av lokalsamfunn og næringsliv. I disse områdene er det likevel viktig at særlig attraktive strand- og kystområder bevares. Her må det praktiseres en langsiktig strandsonepolitikk som ivaretar allemannsretten og sikrer naturverdiene.

Venstre ønsker å innføre krav om at alle kommuner i landet skal ha en samlet strandsoneplan tilpasset situasjonen i det enkelte område. Planene må godkjennes av statlige myndigheter. Når en slik plan først er godkjent, skal kommunene selv ha frihet til å avgjøre enkeltsaker.

Emil Pedersen

Foto: Jan Kløvstad