Hvor blir det av alle vindmøllene?

– Det må bli mer attraktivt og lønnsomt å produsere mer fornybar kraft, sier Marit Foss Sundseth, 3. kandidat for Venstre i Sør-Trøndelag, i et leserinnlegg i Avisa Sør-Trøndelag. Hun etterlyser flere vindmøller i Trøndelag. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Vindmøller på Utsira

Foto: Norsk Hydro

Hvor blir det av alle vindmøllene?

Marit Foss Sundseth

Foto: Ole Morten Melgård

Etter en flott sykkeltur på Trøndelagskysten, stiller jeg dette spørsmålet: Hvor blir det av vindmøllene? Nå var det ikke så vindfullt i forrige uke, men det er nok mer enn nok å ta av i løpet av et år. All denne uutnytta energien!

Jeg ser stadig sinte innlegg i avisene mot vindmølleplaner i folks nærmiljø, det snakkes om at vindmøllene forsøpler landskapet. Mitt spørsmål er da; hva vil dere ha i stedet? Blir dere like indignert når dere ser utover en "ren" havhorisont, og tenker på all oljen som pumpes opp og forårsaker store CO2-utslipp? Er det ikke like greit å se energiprodusenten, så vet en hva en har å forholde seg til? Den tilsynelatende rene horisonten skjuler en oljeproduksjon som er i ferd med å ødelegge jorda for våre etterkommere. Jeg vil tro at våre barnebarn heller vil se på noen vindmøller mot horisonten enn å få overlevert resultatet av et overdådig oljekalas? Hvor kommer strømmen til komfyren og vaskemaskina fra? Dessverre er det ikke bare ren vannkraft. Der strømmer energi fra både kullkraft og atomkraft. Skal vi ikke erstatte olje, kull og atomkraft med ren fornybar vindkraft? …så får det bare våge seg om det endrer litt på utsikten. Noen må nødvendigvis se dem.

Det er vel ulike ting som bremser vindkraftutbygginga, som lave kraftpriser, motstand i befolkninga og liten vilje fra regjeringa. Venstre vil innføre grønne sertifikater som vil øke etterspørselen og gi ekstra inntekter til produsenter av ren, fornybar energi. I Adressa leste jeg nettopp en solskinnshistorie fra øya Samsø i Danmark, som v.h.a. sine vindmøller produserer mer kraft enn de trenger sjøl. Overskuddsenergien sendes inn i nettet, og bidrar til å redusere produksjonen av kullkraft på fastlandet. I Danmark er dette et grasrotprosjekt med lokale eiere. I Norge er det kraftselskaper som styrer med dette. Kanskje kunne en lært av Danmark ?

Det må uansett gjøres noen grep for å gjøre det attraktivt og lønnsomt å produsere mer fornybar kraft. Målet må være at all energien vi bruker skal være grønn og fornybar. Det varma et venstrehjerte da vi mot slutten av sykkelturen, på Ørlandet, endelig fikk se tre flotte, majestetiske vindmøller kneise mot himmelen. Tanken på at disse produserer ren kraft gjør dem enda flottere.

Marit Foss Sundseth, 3.kandidat for Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**