Vil ha kollektivvaner
Mens jeg om morgenen har klart å tilpasse meg den lave frekvensen, må jeg om ettermiddagen nesten uten unntak vente en halvtime før Sandslibussen i det hele tatt kommer.
Det skyldes at det ikke er like lett å bestemme lengden på arbeidsdagen som det er å bestemme lengden på frokosten.
Skal man reise til et sted i byen som krever bussbytte er det bare å gange en halvtimes ventetid med antallet bussavganger. Fra Landås til Sandsli en vanlig kveld i uken vil reise- og ventetid med buss nå i juli summere seg opp til nesten to timer. Med bil tar det 18 minutter.
Man får ikke kollektivvaner av slikt.
Hva er egentlig ambisjonsnivået for kollektivtilbudet i Bergen? Er det å gjøre det ukomfortabelt for de som allerede reiser kollektivt, eller er det å få flere til å velge buss fremfor bil? Spørsmålet er ikke ironisk ment, for selv har jeg aldri vært nærmere et bilkjøp enn akkurat nå. Det skyldes ene og alene kollektivtilbudet i Bergen, eller mangelen på sådan.
Veitrafikken er den store synderen
En av grunnene til at jeg stiller til valg til høsten er at eg jeg vil bekjempe klimatrusselen. I dag er veitrafikken den store utslippssynderen i Bergen med 56 prosent av byens samlede klimagassutslipp. Uten at vi også hever ambisjonene for kollektivtilbudet er det lite sannsynlig at vi klarer å redusere utslippene av klimagasser så mye som nødvendig.
Mitt mål for kollektivtilbudet i Bergen er å gjøre bussavgangene så regelmessige at ruteheftet nærmest blir overflødig, slik det er i Oslo i dag. For å klare det trenger Venstre din stemme ved høstens valg.
Les mer på bloggen til Lars-Henrik