Brannfarlige tunneler trenger uavhengig tilsyn

NRK melder i dag at fem av landets 10 mest brannfarlige tunneler er i Hordaland. – Det er overraskende og beklagelig at det har tatt så lang tid å fjerne brannfarlige stoff fra tunneler i Hordaland, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Statens Vegvesen har kun fått fjernet brannfarlig stoff fra 11 av 200 tunneler de siste seks årene.

Tunnel

Venstre foreslo sammen med Høyre å opprette et uavhengig vegtilsyn i 2007. Se Venstres forslag her. Regjeringen valgte å utrede forslaget, og saken er nå på høring.
– Det haster nå å få et slikt uavhengig tilsyn på plass. Stadig flere mister livet i trafikken. Samferdselsministeren har brukt lang til på å utrede behovet for et eget tilsyn til tross for at nær samtlige interesserorganisasjoner har gitt klart uttrykk for at behovet er tilstede, mener Michelsen.

– Det er viktig å opprette et uavhengig vegtilsyn for å styrke trafikksikkerhetsarbeidet. Venstre ønsker dette med bakgrunn i prinsippet om at kontroll- og tilsynsoppgaver må foregå uavhengig av parter som har ansvar for økonomi og fremdrift i prosjekter. Et slikt tilsyn også kan bidra til mer åpenhet og kvalifisert diskusjon om utfordringene innen trafikksikkerhet, uttaler Michelsen.

Etter flere år hvor trenden har gått i retning av færre drepte i trafikken i Norge, har denne positive utviklingen snudd. I følge statistikk fra SSB opplevde vi en økning i antallet drepte i trafikken i årene 2006-2008, mot bunnåret 2005.
– I dag driver Statens vegvesen tilsyn med eget arbeid. Venstre mener dette gjør det vanskelig for uavhengige aktører og offentligheten å få informasjon og innsyn. Det er også uheldig at Statens vegvesen sitter på alle sider av bordet innenfor et område som til enhver tid krever stor åpenhet og ydmykhet overfor publikum.

Lars-Henrik Paarup Michelsen

Michelsen viser også til at tilsynsmyndigheter innen luftfarten og jernbanen er uavhengige, slik som luftfartstilsynet og jernbanetilsynet.
– Det er naturlig å utvide denne tilnærmingen til å også omfatte vegsektoren. Innenfor samferdselssektoren er det jo tross alt på vegene at flest mennesker årlig omkommer eller skades alvorlig, avslutter Michelsen.

Hør Paarup Michelsen i debatt på Hordaland idag. Klippet finner du etter ca. en halvtime.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**