Statsbudsjettet er i år 242 mrd større enn i 2005 — den politiske prestasjonen må måles ut fra det!

Arbeiderpartiets Thomas Breen skriver skryter av den rødgrønne regjeringen i HA 15. Juli 2009. Han unnlater å nevne det faktum at dagens regjering har ufattelige mye penger til disposisjon og at den politiske prestasjonen selvfølgelig må ses i den sammenheng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I 2005 var statsbudsjettet på 636 mrd. I 2009 er statsbudsjettet på hele 878 mrd! Det vil si at denne regjerningen har 242 mrd mer penger å bruke til alle gode formål enn det Bondevik 2-regjeringen hadde. Hvis vi korrigerer for dette, vil jeg si at denne regjeringen har lite å skryte av. Jeg kan nevne: reformpause i offentlig sektor, reformpause i landbruket, en meget svak miljøsatsning som ikke bidrar til å redusere våre utslipp, ingen krafttak på utdanning og kanskje mest bekymringsfullt: manglende satsning på forskning og utvikling,- det som skal danne grunnlag for vår velstand i framtida når olje og gassinntektene gradvis avtar. Det er i det hele tatt vanskelig å få øye på hva dagens regjering egentlig har som ærend. Da blir det ekstra viktig å lage skryteliste
Venstre går til valg med hovedfokus på tre områder: mer ressurser til utdanning og forskning slik at vi kan skape det Venstre kaller kunnskapssamfunnet, en gradvis omlegging av energibruken slik at vi skaper et lavutslippssamfunn som er basert på fornybare ressurser, samt en velferdsreform hvor kommunene overtar flere oppgaver fra staten. Venstre har et ærend og går til valg for å realisere vårt program og søker ikke makt for maktens skyld.

Erik Ringnes
Venstres 1.kandidat foran stortingsvalget