Marit Foss Sundseth

Marit Foss Sundseth er 38 år tredjekandidat for Venstre i Sør-Trøndelag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Marit Foss Sundseth

Foto: Avisa Sør-Trøndelag

Marit bor på hjemgården i Meldal sammen med mannen Gunnar. De tre barna er voksne og har flytta hjemmefra. Marit er adjunkt og jobber i grunnskolen i bygda, men har også arbeidet innafor omsorgssektoren. Hun sitter også i kommunestyret.

Miljøpolitikken var grunnen til at hun meldte seg inn i Unge Venstre for snart 30 år siden, og det er fortsatt det som engasjerer Marit mest.

– Det haster med drastiske tiltak. Den vestlige verdens overforbruk av jordas ressurser er både årsak til oppvarminga og uetisk i et fordelingsperspektiv. Vi har ikke tid til å vente til hver enkelt av oss finner ut at noe må gjøres. Det må legges sterke føringer fra politikerne. Økonomi er et språk de fleste skjønner. Venstres omlegging fra rød til grønn skatt vil forhåpentligvis gjøre nytte.

– Fire år med ei rødgrønn regjering har vært uheldig for miljøet. De har altfor ofte gitt etter for oljeindustriens krav. Det trengs også en helt anna politikk for fornybar energi . Venstre vil ha grønne sertifikater, som vil øke etterspørselen og gi ekstra inntekter til produsentene av ren energi. Det finnes nok mange skuffede miljøvelgere som vi ønsker velkommen til Venstre.

—Det som er så spennende med politikk er at en må se sammenhengene. En kan ikke bare være opptatt av enkeltsaker, men se helheten. Det meste henger sammen. For eksempel kan vi ikke være så nærsynte og korttenkte at vi bygger ned mer matjord. I en sultende verden må vi holde jorda i hevd og ta vår del av matproduksjonen. Det er også avgjørende med et aktivt landbruk for å ha bosetting, liv og røre i hele landet vårt.

Med miljøpolitikken som et fundament, sier Marit at de fleste politiske saker engasjerer henne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**