Fotball-EM er verdt penga og mer til

— Den dagen UEFA sier at Lillestrøm skal arrangere fotball-EM i 2016, vil være en lykkedag for fotballentusiaster, kulturentusiaster og andre entusiaster i Lillestrøm og på hele resten av Romerike. Men også de som er opptatt av kommunekassas ve og vel bør ha god grunn til å juble på en slik dag, skriver Venstres Boye Bjerkholt i et svarinnlegg til SV.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotball

Foto: Microsoft

Av Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre

I et innlegg i RB 8. juni påstår SVs Trond Vatne at et fotball-EM i Lillestrøm vil tappe kommunekassa for “store beløp i mange år fremover”. Det er ikke riktig. Sannheten er at fotball-EM koster Skedsmo kommune nesten ingenting. Erfaring fra tidligere mesterskap viser at kommunen faktisk kan sitte igjen med en god slant når mesterskapet er over.

Skedsmo kommune har satt av 250.000 kr til den innledende søknadsprosessen i arbeidet med å få Lillestrøm valgt som én av tilsammen ni byer i den norsk-svenske søknaden om å arrangere fotball-EM i 2016. Dette er selvsagt en svært beskjeden sum i forhold til hva det vil koste å bygge en EM-stadion og å gjennomføre selve arrangementet, men det har heller aldri vært meningen at det er kommunen som skal stå for finansieringen av det. Lillestrøm Sportsklubb skal uansett bygge en ny stadion de neste årene, og dersom EM kommer til Norge og Lillestrøm, er det en forutsetning at den ekstra oppgraderingen som trengs for å løfte den nye stadion fra Tippeliga-standard til EM-standard, må dekkes gjennom det statstilskuddet som Norges Fotballforbund kommer til å be om. Dette statstilskuddet vil være ca. en tjuendedel av det beløpet Tromsø ba om for å arrangere vinter-OL, som er et betydelig mindre idrettsarrangement. Og det vil langt på vei betales tilbake gjennom økte skatteinntekter fra de merverdiene som et fotball-EM skaper for vertslandet og vertsbyene.

Under EM for ett år siden, la hver besøkende i Østerrike igjen ca. 12.000 kroner i verdier lokalt. Når fotball-EM kommer til Norge og Sverige i 2016, skal det spilles seks kamper i Lillestrøm. På hver kampdag vil det være 40.000 mennesker på stadion og kanskje dobbelt så mange på ulike fanzones utenfor. Det blir det fort mye penger av! Og over hele verden vil folk følge med på TV-bildene fra det som foregår ikke bare under selve kampen, men også fra det som foregår i byen før kampstart og etter at siste spark er tatt.

Det er vanskelig å overdrive markedsføringseffekten av en slik massiv medieeksponering, spesielt for en by som Lillestrøm, som i utgangspunktet er langt mindre kjent internasjonalt enn det som er tilfellet for mange av de andre aktuelle arrangørbyene.

At fotball-EM vil gi et enormt oppsving for det lokale næringslivet, må være hevet over enhver tvil. Tusenvis av nye arbeidsplasser vil bli skapt, og Lillestrøms attraktivitet som reisemål og som sted for næringsetablering vil få et kjempeløft. Fotball-EM i Lillestrøm vil bli en fotballfest og en folkefest som vil prege byen ikke bare før og under selve mesterskapet, men også i lang tid fremover. De 250.000 kronene som kommunestyret — mot SVs stemmer — har bevilget i søknadsprosessen blir fort småpenger om vi faktisk lykkes med å få EM til byen. Da vil ikke søknaden bare være verdt penga, men mye mer til!

Den dagen UEFA sier at Lillestrøm skal arrangere fotball-EM i 2016, vil være en lykkedag for fotballentusiaster, kulturentusiaster og andre entusiaster i Lillestrøm og på hele resten av Romerike. Men også de som er opptatt av kommunekassas ve og vel bør ha god grunn til å juble på en slik dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**