Skole for alle, skole og utdanning er her og nå – og fremtiden!

Rødt har i et leserinnlegg i AAB satt skole på dagsorden. Bra! Alle deler målet om å få ned antall elever som bryter ut av videregående skole. Mye godt arbeid er gjort på det feltet, men Rødts prosjektinitiativ favner også videre og bør følges opp. Mange husker (med glede) arbeidspatruljen og arbeidsskolen fra en del år tilbake.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Risør Venstre vil forsterke satsing på skole

Foto: Trond Svenningsen

Prosjektforutsetninger
Et større prosjekt er ressurskrevende å håndtere, både personellmessig og økonomisk. Uten statlig og/eller fylkeskommunal finansiering er det vanskelig å få til på en god måte. Forankring hos besluttende politiske myndigheter og i miljøene som vet hvor skoen trykker, er avgjørende.

Større frihet
Venstre er uenig med Rødt i at problemet med norsk skole er “ideologien”. Både de teoriglade og de praktisk orienterte må gis rom for å utvikle sine talenter. Hovedpoenget er at skolen må få større frihet til å fokusere på den enkelte elevs egenskaper og behov, fremfor obligatorisk antall teoritimer. Ordningen med utplassering i yrkeslivet må forenkles, slik at elever med behov for alternativ opplæring kan få det. Dette er nedfelt i Venstres prinsipprogram.

Miljøklassene tilbake?
Venstre har også programfestet å gjeninnføre praktiske tilvalgsfag i 8.-10. klassetrinn. I første omgang bør bystyret øremerke noen ekstra kroner til “praktisk undervisning” på ungdomskolen. Ressursene til rådgivning overfor ungdomsskoleelevene bør også økes, fordi de ikke er i nærheten av å dekke et svært viktig behov. Vi bør også vurdere å få tilbake alternativ undervisning (“miljøklassene”) på litt sikt.

Kommuneøkonomien er trang, men med tøff prioritering kan vi få til noe av dette – ifallfall litt – allerede i 2010-budsjettet til høsten.

Barn med særlige behov
Bystyret (koalisjonen) vedtok i 2009-budsjettet bl.a. kr 500.000 ekstra til tiltak for elever på barneskolen med særlige behov. Dette er viktig også for å bedre situasjonen for øvrige elever. Risør Venstre vil arbeide for å videreføre og helst forsterke denne satsingen.

Skole og utdanning er her og nå – og fremtiden!

Dag Jørgen Hveem (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**