Nei til oljesøl i matfatet

Arbeiderpartiet nekter å klargjøre for velgerne om de i løpet av neste stortingsperiode vil starte oljeutvinning i de sårbare havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen. Dermed er det ingen som vet hvordan den kanskje viktigste miljøsaken i den kommende Stortingsperioden ender.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Det er alltid en viss risiko forbundet med oljeutvinning, og for Venstre er det svært viktig at en derfor verner de områdene som er aller mest sårbare. Havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen er noen av de mest sårbare vi har. De er gyteområder for verdens siste store bestand av torsk, og er uvanlig rike på naturverdier. Et oljeutslipp her kan få katastrofale følger.

Venstre er det eneste partiet som har stilt et miljøultimatum. Vi har gjort det klart at det er uaktuelt for oss å sitte i en regjering som går inn for oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen. Vi kommer heller ikke til å støtte en slik regjering.

Dagens rød-«grønne» regjering har satt norgesrekord i å dele ut nye letetillatelser på norsk sokkel, og i tillegg har de åpnet opp for petroleumsindustri i urørte områder som Barentshavet og havområdene rundt Jan Mayen. Det er åpenbart at de rød-«grønne» trenger avløsning av en regjering som tar miljøet på alvor.

Guri Melby
Stortingskandidat for Venstre