Uttalelse fra Venstres landsstyre juni 2009
Det skinner igjennom at SV har gått på et stort nederlag i regjering, for et Arbeiderparti som forsøker å hente velgere fra Fremskrittspartiet.
Venstre støtter å jobbe for et mål om høyhastighetstog i Norge men forskjellen mellom regjeringspartiene og Venstre er at vi samtidig følger opp med 30 mrd. kroner mer til en mer moderne jernbane de neste ti årene. Venstre har et offensivt opplegg for et bedre togtilbud i Norge. Det vil gjøre det enklere for folk å ferdes, og vil bidra til å redusere utslippene.
Et lysende eksempel på regjeringspartienes manglende satsing på jernbane er at de ikke legger opp til å realisere Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss i perioden. Det er oppsiktsvekkende at SV etter å ha sittet fire år i en flertallsregjering, ikke har fått gjennomslag for fullfinansiering denne banen de neste 10 årene.
I Venstres forslag til Nasjonal transportplan har Venstre følgende mål for redusert reisetid med tog innen 2020:
4 timer Bergen Oslo,
4 timer Trondheim Oslo,
3 timer Kristiansand Oslo og
80 minutter Oslo- Skien/Halden/Lillehammer.
Som en oppfølging av dette legger Venstre blant annet opp til at flere strekninger oppgraderes og bygges ut:
Ringeriksbanen (viktig for strekningen Oslo- Bergen).
Grenlandsbanen/Sørvestbanen (viktig for strekningen Oslo Kristiansand Stavanger).
Dobbeltspor Hamar Lillehammer (viktig for strekningen Oslo Trondheim).
Flere dobbeltspor på Vestfoldbanen (viktig for Oslo Vestfoldbyene Kristiansand).
Forsert utbygging av Østfoldbanen med dobbeltspor.