Fylkestingets rolle i forhold til tospråklighet
-Nord-Trøndelag fylkeskommune og Snåsa kommune samarbeider om prosjektet "Snåsa som del av forvaltningsområde for samisk språk". Prosjektet startet 1.1.2008 og er 3-årig, sier Haraldsen. Hovedmålsettinga for prosjektet er utvikling og styrking av sørsamisk kultur i Snåsa kommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune. Både Snåsa kommune og fylkeskommunen får midler fra Sametinget til prosjektet. -Midlene skal gå til gjennomføring av tiltak, oppfølging og synliggjøring. Eksterne søkere kan også søke på midlene i henhold til vedtak i fylkesrådet. Det skal rapporteres til Sametinget på bruken av disse midlene, sier Annikken Kjær Haraldsen
Fylkestingets rolle som skoleeier
-Vårt største ansvarsområde er videregående opplæring, inkl voksenopplæring. Grong videregående har en sentral koordinatorrolle for samiske fag i vårt fylke. På skolen undervises det i sørsamisk, men det tilbys fjernundervisning på lule- og nordsamisk, sier Haraldsen. Pr. april 2008 var det 12 elever ved skolen som hadde samisk språkundervisning. -Behovet for nye og tilpassede læremidler er stort og læremiddelsituasjonen i dag er svært bekymringsfull. Det er også en utfordring å gi tilpasset undervisning til elever som ikke har hatt samisk på ungdomsskolen. Grong videregående har en nøkkelrolle i forhold til rekruttering og motivering av elever til utdanningsvalg videre, sier Haraldsen.
Fylkestingets rolle som regional utviklingsaktør
-Nord-Trøndelag fylkeskommune er en sentral bidragsyter til det regionale utviklingsarbeidet og samarbeider med flere aktører, blant annet Innovasjon Norge, Regionråd og direkte med kommuner, sier Annikken Kjær Haraldsen. -Gjennom arbeidet som regional utviklingsaktør har kompetanse på koordineringsarbeid, prosessarbeid og samordning. Nord-Trøndelag fylkeskommune ønsker å ta en samordningsrolle i forhold til rekruttering til sørsamisk språkutdanning, på alle nivå, sier Haraldsen. -Vi har erfart at utdanningsmuligheter finnes, men søkere uteblir på grunn av manglende kjennskap til tilbudene. Dette gjelder fra barnehagenivå til høgskolenivå, sier Haraldsen. -I denne sammenheng er det vesentlig å få kartlagt behov og ønsker i det samiske miljøet når det gjelder hvilke utdanningstilbud som er aktuelle. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har innvilget søknad fra Nord-Trøndelag fylkeskommune om prosjektmidler til samordning av den sørsamiske språkutdanningen, i det 13-årige skoleløpet, videregående opplæring og høyere utdanning. Vi har ikke fått noe beløp fra AID ennå, men setter i gang så fort vi får midlenes omfang klart, sier Annikken Kjær Haraldsen.
Nord-Trøndelag Fylkeskommune jobber ikke alene på dette feltet, sentrale samarbeidspartnere for oss innenfor samiske språk er:
Tospråklighetsprosjektet med Snåsa kommune
Grong videregående skole
Høgskolen i Nord-Trøndelag
KS (kommunene)
Fylkesmannen (Nord-Trøndelag/Nordland)
Sametinget (samarbeidsavtalen)
-Sørsamisk kultur, språk og næring er trua, det har også vært tema i media i det siste. Men jeg ser flere tegn i tiden som gir grunn for optimisme. De sørsamiske utfordringene har fått større fokus og vi er flere som sammen med sørsamisk miljø drar sammen i rett retning, sier Annikken Kjær Haraldsen.
-Jeg må til slutt få vise til Felles fylkesplan som nå er i sørsamisk versjon på nettsida vår, en milepæl, det første fylkeskommunale plandokument som i sin helhet er oversatt til sørsamisk, sier Annikken Kjær Haraldsen.