Venstre foreslår Sam Eydes videregående skole

Marianne S. Lyngvi, Venstrerepresentant i fylkestinget, foreslo at den nye videregående skolen i Myra får navnet Sam Eydes videregående skole. Les mer i

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Agderposten:

Marianne Sigurdson Lyngvi, fylkesstyret

Foto: Jan Kløvstad

Flertall for Sam Eyde
Det blir neppe Nidar, men mest trolig Sam Eydes videregående skole, den nye storskolen skal hete.

Tore Ellingsen [email protected] 37 00 37 25

Engasjementet har vært stort for den nye videregående skolen på hele 18.000 kvadratmeter som står klar til skolestart for nærmere 1.100 elever om tre år. Men lenge før den tid skal den ha et navn.

Fylkesrådmannen har lansert Nidar videregående skole, mens navnekomiteen i Arendal ønsket Myraparken, eventuelt Myra videregående skole. Saksordfører for navnesaken når den skal avgjøres i fylkestinget tirsdag, Marianne Sigurdson Lyngvi (V), har sjelden opplevd å få så mange henvendelser om en sak.

– Jeg har fått telefoner, brev og e-post, og ikke minst er også elevene selv engasjert, forteller hun.

Nytt navneforslag

Da fylkestingets komité behandlet saken i går, lanserte Lyngvi sammen med Oddvar Skaiaa (Kr. F) et nytt forslag.

Lyngvi, som også sto bak forslaget om å kalle plassen foran Arendal kultur- og rådhus opp etter industrigründer og Norsk Hydro-grunnlegger Sam Eyde, mener nettopp hans navn også bør pryde den topp moderne skolen som skal komme i Myra.

– Sam Eyde er trolig en av tidenes mest kjente austegder, han var kreativ og nyskapende, og hans ånd og virke kan svært gjerne prege denne skolen som blir en spydspiss blant fylkets videregående skoler, mener Marianne Sigurdson Lyngvi.

Ap fremmet Myra

I komiteen fremmet Aps representanter sitt eget forslag på Myra. Hovedbegrunnelsen for dette er ikke minst geografisk. Skolen blir liggende i Myra, og det er et vel innarbeidet navn, med blant annet en barneskole som også heter Myra.

Til komitébehandlingen forelå også administrasjonens forslag på Nidar videregående skole. Navnet er anbefalt fra dagens Strømsbu videregående som skal flytte til den nye skolen, og det har lange historiske tradisjoner i vårt distrikt. En utredning foretatt av direktør Nils-Olav Masdalen ved Aust-Agder Kulturhistorisk senter, konkluderer med at Nidar er godt egnet som navn på den nye skolen. Det ble også brukt som navn på samarbeidsorganet Nidarkretsen som var forut for kommunesammenslåingen i Arendal.

Engasjert debatt

Det var naturlig nok en svært engasjert debatt i komiteen om de tre navneforslagene. Men Nidar, til tross for sin historiske korrekthet, har liten forankring i distriktet i dag.

– Få av komitémedlemmene assosierte dette med Arendal og Aust-Agder. Flere mente det minnet om Trondheim og sjokolade, forteller Lyngvi.

Det viste seg da også ved voteringen at Nidar kun samlet en stemme. Myra fikk fire og flertallet på fem gikk altså inn for Sam Eydes videregående skole.

Marianne Sigurdson Lyngvi tror det også kan bli det endelige resultatet i fylkestinget.

– Jeg tror det kan være en positiv stemning for å bruke Sam Eyde-navnet, selv om det ikke er har vært vanlig på flere år å kalle opp skoler etter personer. Uansett vil det nok stå mellom Eyde og Myra. Jeg har inntrykk av Nidar er et andrevalg for de aller fleste, så jeg tror ikke det når opp, sier saksordfører Marianne Sigurdson Lyngvi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**