Luringene i Rødt

Merkelig, dette politiske spillet Rødt holder på med. Hyggelige og velmenende, men noen politiske luringer. Brevskrivingen og det stadige maset om mer penger fra staten, er kanskje god egen- og partiterapi. Men forøvrig: Spill for galleriet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Dag Jørgen Hveem (V) imøtegår politisk fiksfakseri fra Rødt

Foto: Jan Einar Henriksen

Politisk fiksfakseri
Den 10. mai 2009 sendte Rødt brev med "signaler" om sosialhjelpsprekken til kommunalministeren. Som oss andre, ante nok Rødt allerede da at det ville bli bevilget (foreslått) ekstramidler til kommunene i revidert nasjonalbudsjett 15. mai, hvilket skjedde. Og så later Rødt i AAB som om deres brev – som statsråden selvsagt ikke leste før budsjettbeslutningen — har hatt innvirkning! Luringer!

At Rødts brev uansett er uten betydning, fremgår av statsrådens "hyggelige" svarbrev av 26. mai. Politisk fiksfakseri, Rødt!

Morsomt triks
Rødts triks med å legge frem et forslag, trekke det, for så å skryte av forslaget i ettertid, er morsomt. Vi har ikke tenkt på det tidligere, men det åpner for muligheter: Vi foreslår noen ekstra millioner til gode formål. Inndekning: Litt lek med tall om rente, energiutbytte og strømutgifter. Så krydrer vi med kopi av Rødts forslag (brev) fra budsjettbehandlingen 11. desember 2008, der partiet bl.a. ba om 10 ekstra millioner fra staten. Deretter trekker vi forslaget.

Vi kan da neppe kritiseres for forslag vi har trukket. Samtidig kan vi, som Rødt, skryte av forslag vi har fremmet, og som vi slipper å stå til ansvar for fordi det er trukket. Luringer!

Felles ansvar
Som politikere har vi et ansvar for å sette felles kraft bak alt vi er enige om. Ordføreren har et særlig ansvar. Vi er ikke tjent med politisk triksing. La oss heller gjennomføre ordentlige og gode debatter om de viktige sakene vi er uenige om.

Dag Jørgen Hveem (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**