Karmøy skal industrialiseres

Karmøy Venstre har tidligere markert stor motstand mot utbygging og industrialisering av vindmøllepark i Karmøy- heiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

StatoilHydro krever nå ny behandling i kommunestyret for at Karmøy Vindkraft skal få bygge vindmøller på øya.
Spørsmålet om vern av Karmøyheiene både på øya og på fastlandssiden blir en av de aller vanskeligste sakene i nær framtid. Områdene er de siste som ikke er idustrialisert i kommunen.
Området er et kjerneområde for hubro i fylket (og trolig i landet ) med 12 registrerte hekkeplasser spredd over hele vindparken bortsett fra den sørvestre delen. Her er kunnskapsstatusen god. En vindpark her vil kunne føre til et nasjonalt tilbakseslag for hubroen, da det ikke finnes noe alternativt areal for fuglen.
Et større område sentralt i den planlagt vindparken har høyeste prioritet i en kystheirapport som er svært viktig i naturtypekartleggingen. Tilnærmet hele parken har status som “Utvalde naturområde ” og professor Anders Lundberg mener området er av de mest varierte og viktigste kystheiområda i landet med klart internasjonal verdi.
Den rødgrønne regjeringen har ikke gjort noe for å erstatte arbeidsplassene som vi har mistet siste halvåret. Samtidig har miljøet gått på nederlag etter nederlag på landsbasis. Klimaforliket blir heller ikke fulgt opp når det gjelder satsing på fornybar energi, til tross for at alle partier på Stortinget unntatt Frp har forpliktet seg på dette.
Derfor mener jeg at dette kravet om ny behandling i kommunestyret er en utstrakt hand til regjeringen i en feilslått miljøsatsing.
Verdien av naturopplevelser i urørt natur kan ikke undervurderes. Grunnet de store inngrepene med utbygging av veier for tungtransport inn i området, vil dette aldri kunne tilbakeføres til oppstartstandard.
Vi trenger å definere noen områder der vi ikke vil industrialisere og bygge ut.
Nesten hele vindparken er markert som et regionalt viktig turområde. Dette er viktig for folk både i byane Skudeneshavn, Koparvik og Åkra. Det er det viktigste turområdet på Karmøy, som har nær 40 000 innbyggerer. Det er det eneste stedet der det tradisjonelle Karmøylandskapet kan oppleves i noen større skala.

Vindkraftsatsingen i Karmøy må bli i havet vest for Karmøy.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**