119 millioner kroner mer til kollektivtrafikk

Daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) innførte belønningsordningen for å stimulere til økt satsing på kollektivtrafikk i byene. Ordningen er blitt videreført av dagens regjering, men med altfor lite penger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


I sitt forslag til Nasjonal transportplan foreslår Venstre å øke ordningen til 1,3 milliarder kroner. Dette er 1 milliard mer enn i regjeringens forslag. For Trondheim kommune innebærer dette en økning fra 17 til 136 millioner kroner årlig.

Buss

Foto: NN

– Venstre har alltid kjempet hardt for kollektivtrafikken, og dette viser at vi er villige til å prioritere dette uten å sprenge rammene for Nasjonal transportplan, sier Guri Melby, bystyrerepresentant i Trondheim og stortingskandidat for Sør-Trøndelag Venstre.

Hadde Venstres opplegg blitt vedtatt har en kunnet redusere prisen på en enkeltbillett med 3 kr, samt prisen på månedskort med 30%. Et månedskort for voksne ville da ha kostet 480 kroner, og et studentmånedskort 290 kroner.

Selv med denne prisreduksjonen ville det ha vært igjen over 100 millioner kroner årlig til innkjøp av nye busser, tiltak for økt fremkommelighet for bussen, samt innføring av sanntidsinformasjon på alle holdeplasser.

Melby mener det er synd at det er regjeringens forslag som blir vedtatt når saken behandles i Stortinget: – Regjeringens forslag er altfor puslete. Skal vi lykkes med å redusere biltrafikken i byene må vi gi bilistene et skikkelig alternativ. At regjeringen ønsker å bruke kun 1 milliard kroner fordelt over ti år er å holde folk for narr. Dette viser bare hvor lite gjennomsalgskraft miljøpartiet SV virkelig har.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**