– Vil ha bedre kontroll over forvaltningen av oljefondet

Stortinget behandlet i dag forslag fra Venstre om å gi Riksrevisjonen et større ansvar for å kontrollere Norges Banks forvaltning av oljefondet. — Jeg svært skuffet over at en finansminister fra SV synes det er demokratisk problem at Stortingets forlengede arm, Riksrevisjonen, får et utvidet mandat for å kontrollere forvaltningen av oljefondet. Spesielt er dette merkelig nå Riksrevisjonen selv har bedt om dette, sier Venstres leder Lars Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

Venstre og Lars Sponheim har foreslått at Riksrevisjonen skal foreta en særskilt undersøkelse om forvaltningen av Statens pensjonsfond — Utland (SPU) er i tråd med Stortingets tidligere vedtak. Venstre vil også gi Riksrevisjonen det løpende revisjonsansvaret for SPU. – Venstre er skuffet over at stortingsflertallet, med regjeringspartiene i spissen, i dag avvist dette forslaget om bedre kontroll over Norges oljeformue.

Store tap
Den aktive forvaltningen av SPU har i løpet av 2008 tapt 70 milliarder på toppen av de tap som kommer av de generelle fall i finansmarkedene som verden har opplevd i løpet av det siste året. Når man i tillegg tar med i betraktningen betydningen av SPU for Norge, er det åpenbart for Venstre at dette må underlegges demokratisk kontroll gjennom at Stortingets kontrollorgan, Riksrevisjonen, får det løpende revisjonsansvaret.
– Dagens revisjon av Norges Banks forvaltning av SPU er i dag ikke uavhengig og åpen, men intern og lukket. Stortinget får i liten grad en uavhengig rapport om forvaltningen av SPU er i tråd med retningslinjen Stortinget har vedtatt. Dette er i bunn og grunn et demokratisk problem, hevder Sponheim

Demokratisk kontroll
Riksrevisjonen ønsker selv å fungere som ekstern revisor for Norges Bank, og begrunner dette i brev til Stortinget med at Norges Bank særstilling som forvalter av fellesskapets verdier tilsier sterk demokratisk kontroll. Regjeringen og regjeringspartiene har som svar foreslått å overlatte den til en ekstern, privat tilbyder av finansiell revisjon. – En revisjon av denne typen vil, i motsetning til Riksrevisjonen, ikke være underlagt regler om offentlighet, og ikke ha noen direkte tilknytning til Stortinget, og sikrer derfor ikke tilfredsstillende demokratisk kontroll, sier Sponheim

Tvil om fullmakter
Venstre er skuffet over at Stortingsflertallet, med regjeringen i spissen, ikke tar behovet for demokratisk kontroll over forvaltningen av oljeformuen seriøst, og legger opp til at resultatet fortsatt skal være lukket.
Det er en betydelig usikkerhet omkring hvorvidt forvaltningen av oljefondet har vært i henhold til Norges Banks fullmakter. Statsministeren gikk i spørretimen onsdag 25. mars 2009 langt i å slå fast at Norges Bank har tatt en større risiko enn det Stortinget har lagt merke til. Sentralbanksjefen har også innrømmet at den målte risikoen ved utgangen av oktober 2008 oversteg Finansdepartementets grense, men mener at dette skyldes den helt spesielle tilstanden i finansmarkedene på den tiden.

Venstre mener denne situasjonen tilsier at en særlig undersøkelse, foretatt av Riksrevisjonen, er nødvendig. – Det er kritikkverdig at regjeringspartiene avviser behovet for å granske situasjonen, når statsministeren selv er den som har skapt usikker om forvaltningen er i tråd med Stortingets eget vedtak, sier Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**