Venstre foreslår penger til MET-senteret

Venstre foreslår at Stortinget bevilger 30 millioner kroner til MET-senteret på Karmøy i revidert statsbudsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Stortinget har gitt klare signaler om at marin energiproduksjon er et prioritert område. Til tross for dette har den rødgrønne regjeringen ikke funnet plass til å gi 30 millioner kroner til det planlagte senteret for marin energi testing (MET-senteret) på Karmøy. Den manglende støtten har ført til at StatoilHydro har droppet satsingen på dette testanlegget.

Venstre vil ta i bruk mulighetene innen fornybar energiproduksjon og har derfor lagt inn følgende merknad når revidert budsjett for 2009 skal behandles i Stortinget:

“Komiteens medlem fra Venstre vil peke på de muligheter som ligger innenfor satsingen på marin energiproduksjon utenfor Karmøy i Rogaland.

StatoilHydro har i samarbeid med Lyse og Fred. Olsen hatt ønske om å satse på et teknologisk testanlegg for marin energiproduksjon på Karmøy (MET-senter). For å få til dette har selskapene søkt om 30 mill. kroner fra staten.

Dette medlem vil peke på at Regjeringen ikke har kommet selskapene i møte, til tross for at Regjeringen har sagt den skal satse stort på fornybar energiproduksjon offshore. Dette medlem vil peke på at hele satsingen nå står i fare for å bli droppet på grunn av manglende statlig finansiering.

Dette medlem vil peke på at et statlig bidrag ville utløst betydelige private investering i teknologiutvikling. Dette medlem vil peke på at dette er nok et eksempel på Regjeringens manglende handlekraft i energipolitikken, og at det ikke er samsvar med det Regjeringen sier den skal gjøre og det Regjeringen faktisk gjør.

Dette medlem ønsker å ta i bruk mulighetene innen fornybar energiproduksjon og vil på denne bakgrunn foreslå å bevilge 30 mill. kroner til MET-senteret på Karmøy over en ny post 71.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**