Rusomsorg for mennesker

For Venstre vil rusomsorg alltid handle om liv, og alltid om enkeltmennesker.
Rusomsorg dreier seg ikke om å rydde gatene eller usynliggjøre problemet, slik Stein Lyberg fra LMS Groruddalen later til å tro at vi i Venstre tror i et innlegg i Akers avis for en stund siden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Rannveig E. Bergerød Aase

Venstres rusomsorg handler om å ta vare på mennesker, å stille en smerte, ja, også om skadereduksjon for det enkelte individ. Det sa vi da vi arrangerte møte på Steinbruddet kulturhus denne våren om heroinassistert behandling.

Det er ikke noe i Venstres politikk som heter "gratis heroin". Dette er et medieskapt uttrykk. Stein Lyberg bruker det som overskrift, og jeg synes det er en trist repetisjon. Det signaliserer en kulde som jeg ikke kjenner meg igjen i. Venstres politikk for rusomsorgen er varm. Heroinassistert behandling er radikalt. For oss handler det om vilje å hjelpe alle, slik at ingen skal falle utenfor. Slik er vårt syn på demokratiet og velferdssamfunnet. Vi vil hjelpe folk som faller opp igjen, slik at de kan greie seg og bli selvstendige borgere. Jeg tror det nytter.

Rusomsorg

Foto: V

Vi tror ikke alle greier de regimene som finnes i rusomsorgen i dag, for eksempel i LAR (legemiddelassistert rehabilitering, med metadon og subutex). Derfor vil vi lage et system som favner bredere. Heroinassistert behandling vil angå veldig få, men for de det gjelder, så kan det være det de trenger for å komme ut av avhengigheten. Tall fra prosjekter med heroinassistert rehabilitering i blant annet Frankfurt og Zurich viser at man kan få overdosedødsfallene dramatisk ned og livskvaliteten opp ved denne behandlingsformen. Vi synes ikke vi kan si nei til å prøve, og derfor vil Oslo Venstre ha et prøveprosjekt med heroinassistert behandling i Oslo.

Heroinassistert rehabilitering er kun en liten del av Venstres program for rusomsorgen. Rusomsorg handler for Venstre om hele mennesket og om det enkelte mennesket. I løpet av de siste 20 årene har tallet som venter på å få rusbehandling i Norge økt til over 4000. Det synes vi er uakseptabelt, og vil vi ha nok behandlingsplasser. Vi synes også det er like viktig å gi kunne riktig behandling, som er tilpasset den enkelte og også respekterer menneskets autonomi og frihet. Vi vil ikke ha aldersgrense på LAR (legemiddelassistert rehabilitering), og vi vil ikke ha tvang. Vi tror på de som sier at frihet er nødvendig for å endre våre egne liv.

Vi vil gi rusavhengige individuell oppfølging og hver sin plan, et sted bo, lege og noen å snakke med. Vi vil følge opp den som er rusavhengig og eventuelt familien rundt, med ettervern og barnevern.
Lyberg nevner i sitt innlegg manglende samhandling og brudd i kommunikasjon og tiltak. Dette vet vi om, og vi vil gjøre noe med disse hullene, som slett ikke er unike i rusomsorgen. Venstre i Oslo har bedt om at Oslo kommune skal få overta rusomsorgen og psykiatrien fra staten, men det får vi ikke med den regjeringen som sitter nå. Vi tror mange hull kunne vært tettet om kommunen kunne styre både rusomsorg og psykiatri.

Dessuten: Venstre har lenge mast om en rusakutt, og vi synes det er tragisk at regjeringen snart har sittet i fire år uten å gjøre noe som helst for å få dette på plass. Venstre vil ha det slik som i Stockholm, hvor man hvor har man 24-timersgaranti for behandling etter akuttavrusning. Vi vil ikke sende folk rett på gata, men strekke ut en hjelpende hånd til de som trenger det. Alle som trenger det.

Linn Beate Kaald Thoresen
leder i Grorud Venstre og stortingskandidat for Oslo Venstre