Rettigheter og plikter for nye statsborgere

Venstre er glad for at Abid Raja har tatt opp en debatt om hvilke krav vi skal stille til nye statsborgere, men ønsker ikke å hoppe på et forslag om en obligatorisk test nå, sier nestleder Trine Skei Grande

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skeptiske til statsborgerskaptest
I forrige uke behandlet Stortinget et forslag fra Høyre om blant annet å innføre en obligatorisk test for å få norsk statsborgerskap.

Å bli norsk statsborger er en høytidelig begivenhet

Foto: H. Bast

– I Venstres merknad skriver vi at at vi ikke avviser en slik test, men venter til regjeringen legger fram en sak om dette til Stortinget, sier Skei Grande. – Venstre vil ikke hoppe på et forslag fra Høyre uten å vite hva en slik test innebærer. Abid Raja og jeg er enige om at vi må fokusere mer på nye borgeres plikter og retter, framfor en ren kunnskapstest, sier Trine Skei Grande.

I Venstres merknad står det at: "Venstre er enig i at gode ferdigheter i norsk er en viktig forutsetning for bred deltakelse i samfunn og arbeidsliv. Klart definerte rettigheter og plikter er viktig for å få til god integrering. Dette medlem registrerer Regjeringens signal om å sende et forslag på høring hvor målsettingen er å innføre et krav om bestått statsborgerskapsprøve før innvilgelse av statsborgerskap, og vil ta stilling til saken når den blir forelagt Stortinget. Målet med en eventuell statsborgerskapsprøve må være å få til bedre integrering og et positivt samfunnsengasjement. Da må en slik prøve være utformet på en måte som bidrar til at disse målene oppnås."

Troskapsed?

Abid Raja ønsker å synliggjøre nye statsborgeres plikter

Foto: Rannveig E. Bergerød Aase

Abid Raja sa til Dabladet lørdag at han mente nye statsborgere må sverge troskap til den norske Grunnloven.

– Jeg er helt enig med Abid Raja i at det er viktig å formidle til nye borgere at det å få innvilget et statsborgerskap er en høytidelig begivenhet som medfører rettigheter og plikter. Nettopp derfor var det Venstre som i sin tid fikk innført en seremoni for nye statsborgere, sier Skei Grande. – Jeg tviler på at en troskapsed til Grunnloven vil ha noen betydning, men er glad for at Abid løfter en debatt for hvordan en slik seremoni kan utvikles videre, avslutter Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**