Litteratur, teater og kunst i kampen mot incest og seksuelle overgrep

Fredag besøkte jeg nok en sosialentreprenør i Østfold. Denne gangen besøkte jeg DEVikti Da i Rakkestad. Dette er en Entreprenør som vil øke informasjon og bevisstgjøring om incest og seksuelle overgrep med en annen innfallsvinkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

De viser et fototeaterstykke som handler om incest og seksuelle ovgrep. Jeg har sett filmen den er sterk, etisk alvorlig og griper deg på slik at du må forholde deg til overgrep. Etter å ha sett denne filmen får man bare lyst til å gå ut og jobbe med forebygging, slik at barn får en barndom. Målgruppen er først og fremt de allerede etablerte institusjonene som jobber med barn og ungdom som skoler, høgskoler, politi- og fengselsetaten, Den Norske kirke og lag og foreninger.

Rita Sletner

Foto: Venstre

I brosjyren deres står det : Vi lever i et samfunn som fortsatt fortier incest og seksuelle overgrep. Behovet for informasjon er stort – skolering på området er mangelfull. Vi kjemper for de svakeste, de usynlige tause barna. Dette er barna i verden ved siden av.

Måtte de fortsette dette arbeidet, ved å bruke en annen innfallsvinkel. Kunst og kultur har alltid brutt grenser. Dette er et sosialt entreprenørskap som virkelig viser to brennende hjerter og en gründertankegang .Jeg håper de finner samarbeidspartnere som gjør at de kan lage mange “fototeatre” og fortsette å avkle tabuene på vegene av barna i den verden ved siden av.

Rita Sletner
1. kandidat