M/S Snarveien tildelt Hordaland Venstres Miljøpris

Hordaland Venstre deler hvert år ut en miljøpris i forbindelse med Verdens Miljødag 5. juni. Årets pris gikk til M/S Snarveien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Hordaland delegasjon

– Årets miljøpris tildeles Snarveien fordi båten er et godt lokalt miljøtiltak. Snarveien er essensiell for å redusere biltrafikken mellom Askøy og Bergen, forteller fylkesleder Mona H. Hellesnes, som delte ut prisen.

Ruten mellom Askøy og Bergen er den viktigste pendelruten i distriktet og fraktet rundt 200.000 passasjerer i 2008. M/S Snarveien kan ta 180 passasjerer og bruker åtte minutter mellom Kleppestø på Askøy og Nøstet i Bergen.

Mona H. Hellesnes

– Stadig truet av nedlegging
– På grunn av Snarveien er det adskillig færre biler på vestre innfartsåre inn til Bergen, noe som er til gode for minst fem kommuner: Fjell, Sund, Øygarden, Bergen og Askøy. M/S Snarveien avlaster innfartsårene i Bergen by med inntil fire busser i timen med dagens belegg, forteller Hellesnes. — Snarveien er et av mange gode tiltak som stadig vekk er truet av nedlegging. Ved å gi miljøprisen til M/S Snarveien vil vi sette fokus på behovet for å flytte transport fra vei til sjø — slik vi har sagt vi vil i våre program svært lenge.

Snarveien drives av Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) og BNR-sjef Terje Tønnesen mottok prisen.

Miljøpris

Prisen går til en person, organisasjon eller bedrift som har utmerket seg positivt innen miljøvern. Overrekkelse skjedde på Hordaland Venstres fylkessamling på Kafé Magdalena i Kong Oscarsgate 5. Etter utdelingen ble det miljødebatt med flere partier fra Rødt til Høyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**