Alle partiene i panelet, fra Torstein Dahle (Rødt) til Eivind Nævdal-Bolstad (H), var skjønt enige om viktigheten av Bergensbanen, men endte med å skylde på hverandre over at lite hadde blitt gjort. Dette reagerte Gunn-Vivian Eide fra Venstre på. Dette er nøyaktig hva lobbyistene fra Norsk Bane vil. Vi kan ikke sette Bergensbanen og en fremtidig høyhastighetsbane opp mot hverandre. Da taper begge prosjektene, understreker hun. Torstein Dahle var enig. Bergensbanen 4-20-20 er en sabla viktig kampanje. Dette er ikke noe enten-eller spørsmål, hevdet han.
Burde prioritert Bergensbanen i NTP
Høyre og Venstre var kritiske til regjeringens prioriteringer i innstillingen til Nasjonal Transportplan, som ble lagt frem i dag. – Et åpenbart eksempel på regjeringspartienes dårlige prioriteringer er at de ikke vil realisere den nye Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss. Denne banen er en del av de fleste konseptutredninger for høyhastighetstog i Norge, og ville vært det naturlige utgangspunktet for å starte en satsing på høyhastighetstog. Denne måten å skyve problemet foran seg på vitner om en skremmende mangel på politisk vilje, konstaterte Eide.
Kjersti Toppe fra Senterpartiet mente alle partiene burde ha svart samvittighet for Bergensbanen, men innrømmet at hun støttet Venstres mål om fire timers reisetid mellom Bergen og Oslo innen 2020. Ringeriksbanen er viktig i den sammenheng, understreket hun, men påpekte at regjeringen tross alt har vedtatt dobbeltspor mellom Arna og Bergen.
Ordfører i Ulvik, Mona H. Hellesnes, oppsummerte det best. Vi må starte planleggingsfasen for Ringeriksbanen nå. Vi har ikke tid til å vente til siste del av NTP-perioden.