Grønn rushtidsaksjon på Verdens Miljødag 5. juni 2009

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Jon Mannsåker på vei til rushtidsaksjon på linje 3

Foto: Britt Inglingstad

Østensjø Venstre tok oppfordringen om å i kle seg noe grønt for oljefritt Lofoten og Vesterålen og stilte opp på 5 T-banestasjoner langs linje 3 – Mortensrud/Sognsvann og langs linje 1/4 – Frognerseteren/Ringen i morgentimene i dag.

Havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen er noen av det mest sårbare vi har. De er gyteområder for verdens siste store bestand av torsk og viktige laksestammer og er uvanlig rike på naturverdier.

Venstre har programfestet varig vern mot oljeboring og —leting både i Lofoten og Vesterålen og flere andre sårbare områder. Vi trenger å definere noen områder der vi ikke engang vil lete etter olje, fordi risikoen er for stor. Det kan være at det er gull under Hardangervidda også, men vi setter ikke i gang gruvevirksomhet. Det gullet får ligge. Det får oljen utenfor Lofoten og Vesterålen også gjøre.

Den rødgrønne regjeringen åpnet for seismikkskyting for å kartlegge olje- og gassressursene i Lofoten og Vesterålen. Samtidig har miljøet gått på nederlag etter nederlag i regjeringen. Det gir et inntrykk av at de rødgrønne styrer stødig mot åpning for oljeboring i de mest sårbare havområdene vi har.

Bare i løpet av de siste ukene har den rødgrønne regjeringen skrinlagt CO2-rensing på Kårstø, åpnet for oljeboring i Barentshavet, satt rekord i antall letetillatelser til oljeindustrien og åpnet Jan Mayen for oljeaktivitet. På toppen av det hele følges ikke Klimaforliket opp når det gjelder satsing på fornybar energi, til tross for at alle partier på Stortinget unntatt Frp har forpliktet seg på dette.

Venstre er det eneste partiet som har sagt at det er fullstendig uaktuelt å gå i regjering med et ja til oljeboring i disse områdene. Venstre vil ha varig vern mot oljeboring og —leting både i Lofoten og Vesterålen og flere andre sårbare områder. Vi vil dessuten stille krav om investering i fornybar energi ved konsesjonstildeling på sokkelen. Det er mulig å innfri våre Kyotoforpliktelser innenlands innen 2012.

Les mer på www.venstre.no/miljo
Debatter på liberal.no