De rødgrønne velger nye utredninger fremfor konkret satsing på høyhastighet

– Regjeringspartiene med SV i spissen skyver satsingen på en mer moderne jernbane foran seg. I stedet for en kraftig satsing på kortere reisetid mellom de store byene innen 2020, forsøker de å selge et luftslott av nye utredninger og prat, sier Venstres stortingskandidat, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I dag ble innstillingen fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité om Nasjonal transportplan avgitt. Der går det klart fram at regjeringspartiene ikke legger opp til noen betydelig redusert reisetid med tog i Norge de nærmeste 10 årene.

Tog

Foto: Microsoft

– De kaster blår i øynene på velgerne med dette, uttaler Venstres Guri Melby. – Venstre er for høyhastighetstog, men forskjellen på oss og på de rødgrønne regjeringspartiene er at mens de prater så foreslår vi 30 mrd. kroner mer til en mer moderne jernbane de neste 10 årene, understreker hun. Melby og Venstres tredjekandidat i Hordaland, Gunn-Vivian Eide, overleverte 2. juni 7.500 underskrifter til saksordfører Torstein Rudihagen. I sitt forslag til NTP legger Venstre opp til en reisetid på 4 timer mellom Oslo og Trondheim, og Oslo og Bergen.

– Det hele er uforståelig fra regjeringspartiene, og spesielt SV. I klartekst betyr regjeringens opplegg nye utredninger og nye politiske dragkamper, og folk må vente i 20 år på en mer moderne jernbane, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**