De rødgrønne velger nye utredninger fremfor konkret satsing på høyhastighet

– Regjeringspartiene med SV i spissen skyver satsingen på en mer moderne jernbane foran seg. I stedet for en kraftig satsing på kortere reisetid mellom de store byene innen 2020, forsøker de å selge et luftslott av nye utredninger og prat, sier en opprørt nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Borghild Tenden (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Last ned: Venstres forslag til Nasjonal transportplan.

Regjeringspartiene prioriterer utredninger fremfor konkrete jernbaneprosjekter, mener Venstres Tenden.

Foto: Venstre

I dag blir innstillingen fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité om Nasjonal transportplan behandlet i Stortinget. Der går det klart fram at regjeringspartiene ikke legger opp til noen betydelig redusert reisetid med tog i Norge de nærmeste 10 årene.

– De kaster blår i øynene på velgerne med dette, uttaler Venstres Borghild Tenden. – Venstre er for høyhastighetstog, men forskjellen på oss og på de rødgrønne regjeringspartiene er at mens de prater så foreslår vi 30 mrd. kroner mer til en mer moderne jernbane de neste 10 årene, understreker hun.

Tenden peker blant annet på en sak i Aftenposten om at det nå skal være flertall for høyhastighetstog i Norge.

Venstre vil at flere togstrekninger oppgraderes og bygges ut.

Ringeriksbanen
– Et lysende eksempel på regjeringspartienes luftslott om høyhastighetstog er at de ikke engang foreslår å realisere den nye Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss. Denne banen er en del av de fleste konseptutredninger for høyhastighetstog i Norge, og ville vært det naturlige utgangspunktet for å starte en satsing på høyhastighetstog. Men det gjør de altså ikke, påpeker Tenden.

I sitt forslag legger Venstre opp til reisetider på 4 timer mellom Oslo – Bergen/Trondheim, 3 timer Oslo – Kr. Sand og 80 minutter Oslo – Skien/Halden/Lillehammer.

Venstre vil ha vesentlig kortere reisetid mellom de store byene og Oslo. Dette blir ytterligere utsatt av regjeringspartiene, sier Guri Melby og Borghild Tenden.

Foto: Erlend Sand

Mange eksempler
Skal man oppnå høyere hastigheter på tog, mener Venstre at flere strekninger oppgraderes og bygges ut.

• Ringeriksbanen (viktig for strekningen Oslo- Bergen)
Regjeringspartiene vil vente.
• Grenlandsbanen (viktig for strekningen Oslo — Kristiansand — Stavanger): Regjeringspartiene vil vente.
• Dobbeltspor Hamar — Lillehammer (viktig for strekningen Oslo — Trondheim): Regjeringspartiene vil vente.
• Flere dobbeltspor på Vestfoldbanen (viktig for Oslo — Vestfoldbyene — Kristiansand): Regjeringspartiene vil vente.

– Det hele er uforståelig fra regjeringspartiene, og spesielt SV. I klartekst betyr regjeringens opplegg nye utredninger og nye politiske dragkamper, og folk må vente i 20 år på en mer moderne jernbane, sier Tenden.

Kraftig satsing på lokal kollektivtrafikk
I Venstres Nasjonale transportplan foreslår også Venstre et kraftig løft for kollektivtrafikken i byområdene med en økning på 10 mrd. kroner utover regjeringens forslag. Den statlige belønningsordningen foreslås også å utvides. Ordningen omfatter i dag Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Drammen, Sarpsborg/Fredrikstad, Skien/ Porsgrunn.

Venstre vil på bakgrunn av den kraftige økningen i kollektivsatsingen utvide ordningen til å også omfatte “Vestfold-byen” — Tønsberg, Sandefjord, Horten og Larvik, og byene Ålesund, Haugesund, Moss, Bodø, Arendal og Mjøsregionen – Lillehammer/Hamar/Gjøvik og Akershus.

– Venstre er opptatt av å styrke kollektivtrafikken i byområdene og mener staten bør bidra mer i kollektivsatsingen, som i dag stort sett er overlatt til fylkene alene. Vårt forslag vil bidra til et radikalt forbedret kollektivtilbud i byområdene. Dette opplegget ville de rødgrønne regjeringspartiene heller ikke være med på, og det viser at viljen til å satse på kollektivtrafikken dessverre ikke er tilstede, avslutter Tenden.

Last ned: Venstres forslag til Nasjonal transportplan.

Last ned: Melby og Eide overleverte 7500 støtteerklæringer for 4 timer Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo innen 2020.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**