Bønn på Verdens miljødag

5. juni feiret vi Verdens miljødag i håp om at alle monner drar, og på tross av at regjeringens triste miljøpolitikk. De pøser på med nye oljefelt og legger til rette for økning i CO2- utslipp i mangfoldige år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby på Venstres LM 2009

Foto: Jon Gunnes

Marit Foss Sundseth

Foto: Avisa Sør-Trøndelag

Av Guri Melby og Marit Foss Sundseth, Stortingskandidater for Venstre i Sør-Trøndelag

Finnes en avvenningskur våre venner, petroholikerne? Sett dem på en holme langt til havs så de kjenner vindens enorme krefter rive i seg. Kanskje blåser en god ide på plass, og pengesekken åpnes for vindkraft. Erstatt den fossile energien med sol, vind, vann og bio! Pengene har sittet løst under finanskrisen. Bruk pengene til produksjon og utvikling av ren energi! Å spare energi er like viktig.

Vårt overforbruk av jordas ressurser er årsak til klimaproblem. Nordmenns private forbruk har økt med nesten 60% siden 1990. Legg klimapris på varene som fraktes jorda rundt, slik at vi velger kortreiste varer! Fly- og biltrafikken bidrar mye til oppvarminga. Ingen land får mer bensin for ei timelønn enn nordmenn! Økte drivstoffavgifter kan brukes til kollektivsatsing.

Bevar matjorda vi har igjen! Hånd i hånd med klimakrisen kommer matvarekrisen. For å mette jordas befolkning trengs hvert dekar til å dyrke mat på.

Vi håper at miljøpolitikerne i SV berger seg ut fra Arbeiderpartiets grep. Omsorgen for jorda bør gjøre dem til et støtteparti for ei sentumsregjering, og inn i regjeringa kan vi ønske Senterpartiet velkommen hjem igjen.

La jordkloden slippe aktiv dødshjelp fra ei Frp-regjering! Det hjelper lite med en god eldrepolitikk, hvis oldebarna til denne velgergruppen må arve en ødelagt planet. Mens jorda varmes opp i rekordfart, bekymrer Frp seg bl.a. for "klimapropaganda" i skolen. Når hørte du en Frp-politiker si at vi heldige, som bor i verdens rikeste land må ofre noe for å berge jorda?

Sist, men ikke minst; minn journalistene og media på sin store makt, slik at de gjør miljø til hovedsak i årets valgkamp!

La hver dag bli en miljødag! Vi har ingen tid å miste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**