Vi vil utvikle Rønvikjordene!

Bodø kommune ønsker å bygge ’en hel bydel med alle funksjoner’ på Rønvikjordene: 3000 boliger, næringsarealer og offentlige institusjoner. Nedbygging av Rønvikjordene er i følge kommunen en forutsetning for at fylkeshovedstaden skal klare overgangen fra stor småby til liten storby, hvilket er kommunens sentrale ambisjon for de neste 10 år.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Bodø Venstre – og mange med oss – vil også utvikle Rønvikjordene. Dog med et helt annet fortegn enn i kommunens innstilling. Rønvikjordene utgjør en unik arealreserve for Bodø. Det er unikt i nasjonal sammenheng å ha så stort sammenhengende areal dyrket mark så nært bykjernen. Vi ønsker å forvalte denne ressursen til beste for fremtidens generasjoner, men ser samtidig at det er viktig å utvikle jordene her og nå, til beste for nåtidens bodøværinger. Dette kan etter vårt syn kun gjøres gjennom å sikre en grønn utvikling av jordene fra og med NÅ.
Vi vil at Rønvikjordene skal være:
– Et fyrtårn for økologisk landbruk i landsdelen, med økologisk melkeproduksjon som bærende element.
– Et arnested for unge landbruksgründere som skal revitalisere nordnorsk landbruk.
– En viktig brikke i fortsatt forskning på landbruk i nord.
– Et samlingssted hvor urbane entusiaster kan dyrke sin egen mat, hver for seg eller i fellesskap på hageparseller og på sikt i et andelslandbruksprosjekt.
– En garantist for at også nordlendinger skal få tilgang til trygg og kortreist mat.
– Et ressurssenter hvor grønn omsorg, rekreasjon og kontakt mellom menneske og natur er i fokus.
– Bodøs stolthet: se hva vi har klart å utvikle! En grønn lunge med økologi i fokus midt i byen — Vi tar miljøet på alvor!

Rønvikjordene

Og vi vil komme i gang så raskt som mulig. Det foreligger en fersk utredning om økologisk melkeproduksjon på Rønvikjordene, hvor flere av punktene ovenfor berøres og bekreftes realiserbare.
Bøygen for å komme i gang med å utvikle Rønvikjordene og gjøre de enda grønnere ligger dessverre i kommunens innstilling om å bygge ned, og en ensrettet tankegang fra byplankontorets side hvor det ikke sees annet potensial i jordene enn asfalt og betong.
Følgende oppfordring rettes derfor til bystyrerepresentantene når dere skal ta stilling til Rønvikjordenes fremtid: Ta en klok avgjørelse for Bodøs fremtid, en fremtid som løper lengre enn arealdelplanens 10-årige perspektiv. Gjør det rette lokalt, så slipper vi å nok en gang bli irettesatt av regionale og nasjonale myndigheter fordi vi lar kortsiktige interesser skygge for langsiktige verdier.

Ida Johnsen
Bodø Venstre