Vi vil ha miljøeffektiv energiomlegging i Søndre Land

Søndre Land kommune har ingen energi- og klimaplan. En slik plan er viktig for å få til redusert energibruk og omlegging til fornybar energi. Søndre Land Venstre mener den politiske ledelsen i kommunen har sviktet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Søndre Land er som kjerringa mot strømmen når det kommer til arbeidet med miljøeffektiv energiomlegging. Mange andre kommuner har ferdige planer, eller i det minste et politisk vedtak som bekrefter en slik miljøsatsning. Våre nabokommuner som Nordre Land, Gran og Gjøvik kan bekrefte dette. For eksempel har Nordre Land kommune og lokale entreprenører vist interesse og engasjement for miljøeffektiv energiomlegging i over ti år. Det har gitt resultater. En betydelig del av kommunens bygg er konvertert til vannbåren varme basert på bioenergi. Dette har også gitt lokal næringsutvikling og økt kompetanse innen grønn energi. Kommunen er i en unik posisjon når det gjelder påvirkning og utvikling av miljøeffektiv energiomlegging gjennom styring av utbyggingsplaner og som energikunde.

Dokka Biovarme

Foto: O.H. Bjørlien, Dokka Biovarme

Som del av en energi- og klimaplan lages ofte en varmeplan for de forskjellige tettstedene i kommunen. En varmeplan legger premissene for utbygging av fjernvarme fra treflis eller annet biomateriale. Søndre Land kommune besitter en betydelig mengde skog. Kommuneskogen vurderes for salg til framtidig finansfond. Søndre Land Venstre ønsker at den kommunale skogen beholdes og benyttes mer aktivt til framtidig næringsutvikling. Kommuneskogen kan bli en stabil og viktig leverandør til framtidige lokale varmesentraler. Småskala varmesentraler har ofte god økonomi og skaper trygge grendearbeidsplasser. Grender som Landåsbygda, Enger, og Odnes trenger alle slike prosjekter. Hov sentrum ligger godt til rette for et større fjernvarmenett slik det planlegges på Dokka.

Søndre Land Venstre mener det er på høy tid at miljøeffektiv energiomlegging blir prioritert. I disse dager vil Søndre Land kommune motta krisemidler fra den sittende regjeringen til motkonjunktur politikk. Hvilken bedre anledning finnes vel til å skape en ny giv i arbeidet med grønn energibruk og lokal næringsutvikling. Kommunen vil få nærmere fem millioner i vedlikeholdstilskudd og frie inntekter. Dette gir kommunen en gylden mulighet til å starte omleggingen til vannbåren varme i kommunale bygg. Kommunen bør også utnytte tilleggsmidler gjennom Enova til å gjennomføre arbeidet med en energi – og klimaplan. Enova har et eget støtteprogram for kommuner for dette.

Ofte er det slik at mindre kommuner ikke besitter kompetanse på å utvikle energi – og klimaplaner. Enova tilbyr kompetansekurs for dette. Søndre Land Venstre mener det er viktig å satse på egen kompetanseutvikling lokalt. I følge kommunen satser man heller på at klimaplanarbeidet skal gjøres av andre. Man venter på penger fra Oppland fylke til en klimastilling i Regionrådet i Gjøvikregionen for å få utført dette arbeidet. En plan i seg selv har liten verdi uten lokal kompetanse til å gjennomføre den. Søndre Land Venstre stiller seg derfor spørrende til kommunens strategi i denne saken og mener lokal kompetanseutvikling via Enova er å foretrekke.

Mangel på energi – og klimaplan er mangel på politisk prioritering i Søndre Land. Søndre Land Venstre vil arbeide for at Søndre Land kommune tar ansvar i en nødvendig miljøeffektiv energiomlegging. Søndre Land Venstre ber kommunestyret straks gjøre vedtak om igangsetting av arbeid med en energi og klimaplan sier lokallagsleder Hans Ingwald Gamst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**