– Han ble imponert over antall underskrifter, og sa at han støttet våre visjoner fullt ut, forteller 3. kandidat for Venstre i Hordaland Gunn-Vivian Eide, som overleverte underskriftene på Løvebakken foran Stortinget. Sammen med henne møtte Sør-Trøndelag Venstres førstekandidat, Guri Melby, som har ledet en tilsvarende kampanje for Dovrebanen.
– Klimakrisen forplikter oss til å prioritere samferdselsprosjekt som får flere til å reise miljøvennlig. Vårt krav er at Stortinget bevilger penger til moderniseringsprosjekter som vil redusere reisetiden til 4 timer innen 2020. Det vil på kort sikt gi store gevinster for fremkommelighet og miljø, og samtidig være starten på et fremtidig nett av høyhastighetsbane mellom de store byene, understreker Melby.
– Det haster for miljøet
Samferdselskomiteen avgir sin innstilling til NTP på miljødagen, fredag 5.juni.
– Da gjenstår det å se om det har vært noen bevegelse for Bergensbanen. Hvis vi mener noe med å ta ansvar for klimakrisen, må arbeidet med å forkorte reisetiden mellom Bergen og Oslo starte nå, ikke om 10 år, sier Eide.
Kampanjene har pågått siden påske, og Venstre har samlet støtte gjennom underskriftskampanje, et elektronisk opprop og en egen Facebookgruppe.
– Pr. 1.juni-09 har vi fått ca 2250 underskrifter, pluss 600 på opprop.no og 2281 medlemmer av Facebookgruppen. Hvis vi tar høyde for at en del av medlemmene i facebookgruppen også har underskrevet på papir og/eller opprop.no, er det anslagsvis 5000 engasjerte mennesker som aktivt har støttet kampanjen så langt, forteller Eide.
– Vi har ca 600 underskrifter på papir, 400 på elektronisk opprop og 1500 på Facebook, sier Melby.