Miljøpris til Britannia Hotel

I forbindelse med verdens miljødag 5. juni delte Sør-Trøndelag Venstre ut sin miljøpris for 2009 til Britannia Hotel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fredag 5. juni er verdens miljødag. Dette er FNs årlige dag for å sette fokus på miljø både ute blant folk og blant politikere, og som en markering av denne dagen delte Sør-Trøndelag Venstre ut sin miljøpris. I år gikk den til Britannia Hotel for deres helhetlige fokus på miljø i hele driften. Hotellet og restaurantene Palmehaven, Jonathan og Hjørnet ble tidligere i vår Svanemerket, noe som stiller store krav til miljøarbeidet. Kriteriene er strenge, og et svanemerket hotell forplikter seg blant annet til å:

* bruke lite energi
* skape lite avfall
* bruke lite miljøskadelige stoffer

Overrekkelse av miljøpris

Foto: Fredrik O. Carstens

— Svanemerkede hoteller og restauranter viser at miljøvern i praksis er gjennomførbart, sier stortingskandidat for Venstre, Guri Melby. — For å få ned klimautslippene, er det viktig at vi legger til rette slik at forbrukerne kan ta fornuftige miljøvalg. Her har Britannia gått foran, og gjennomført en rekke tiltak for å fortjene miljømerket, sier hun. — Vi er stolte over å ha slike miljøbevisste bedrifter i Sør-Trøndelag, og vi håper dette kan inspirere flere til å følge etter.

Før et hotell kan motta lisens for Svanemerket, må hotellet dokumentere miljøtilpasning som blant annet omfatter energireduksjon, redusert vannforbruk, bruk av mindre miljøskadelige kjemikalier til oppvask og rengjøring, gode rutiner for avfallssortering, kraftig redusert bruk av éngangsartikler og økt tilbud om økologisk mat.

Miljøkravene til hoteller forutsetter dessuten at hotellet velger miljøtilpassede og miljømerkede alternativer når dette er mulig. Innredning og inventar som har lang levetid, skal miljøtilpasses ved at kravene først aktualiseres idet utstyret skal fornyes.

Miljøprisen består av et diplom og en sykkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**