Dette gjøres ved å styrke overføringene til kollektivtrafikken med over 10 milliarder kroner mer enn det regjeringen forslår. Totalt foreslår Venstre over 13 milliarder til kollektivtrafikken i den neste NTP-perioden.
Tidligere har denne ordningen vært forbeholdt flere av de større byene som bl.a. Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Når Venstre nå foreslår at også Sandefjord og Tønsberg skal kunne konkurrere om sin del av den store kollektivpotten er dette et første skritt som er i samsvar med hva fylkestinget har vedtatt gjennom sin uttalelse om at "Vestfoldbyen" skal kunne inngå i ordningen.
– Belønningsordningen for kollektivtrafikk har vært en suksess i andre byer og har ført til bedre fremkommelighet og et bedre og billigere kollektivtilbud. Dessuten gjør vi det med en slik ordning enklere og rimeligere for folk å velge å reise med miljøvennlig transport, sier Kåre Pettersen som er Venstres 1. kandidat i fylket.
– Venstre mener at det ikke vil være mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene uten også å satse på et konkurransedyktig kollektivtilbud i byområdene. Det handler om å benytte de offentlige kronene på en mer optimal måte, sier Kåre Pettersen
Belønningsordningen for kollektivsatsinger ble innført i 2004 av daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) for å stimulere til mer satsing på kollektivtiltak i de største byene. Nå øker vi satsingen kraftig, og vi vil også ha flere byer med i ordningen
Med Venstres forslag til NTP på dette punktet vil det være en totalpott på over 13 milliarder kroner å hente til kollektivtrafikk i kommunesektoren de neste ti årene.
– Jeg synes jo at Sandefjord og Tønsberg absolutt nå bør kjenne sin besøkelsestid og ta mål av seg til å få sin del av denne potten. Det vil bidra til et kraftig forbedret kollektivtilbud i henholdsvis Sandefjord og Tønsberg, sier Pettersen.
Venstre oppfordrer nå de andre partiene til å støtte økningen og utvidelsen av belønningsordningen til å gjelde andre byer.