Venstre foreslår kollektivmidler til Arendal

Venstre har i sitt forslag til Nasjonal Transportplan foreslått en kraftig satsing på kollektivtrafikken ved å premiere de byområdene som fører en areal- og transportpolitikk som reduserer biltrafikken og øker bruken av kollektive transportmidler. Dette gjøres ved å styrke overføringene til kollektivtrafikken med over 10 mrd. kroner mer enn det regjeringen forslår. Totalt foreslår Venstre over 13 milliarder til kollektivtrafikken de neste ti årene. Tidligere har denne ordningen vært forbeholdt byer som bl.a. Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Tromsø. Nå foreslår Venstre at også Arendal skal kunne konkurrere om sin del av den store kollektivpotten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Belønningsordningen for kollektivtrafikk har vært en suksess i andre byer og har ført til bedre fremkommelighet og et bedre og billigere kollektivtilbud. Dessuten gjør vi det enklere og rimeligere for folk å velge å reise med miljøvennlig transport, sier Aust-Agder Venstres stortingskandidater Øystein Haga og Anne Tørå Solsvik.

– Vi er avhengige av å satse på et konkurransedyktig kollektivtilbud i byområdene, fordi det ikke er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene. Vi må rett og slett organisere oss klokere, sier Haga. Øystein Haga viser til forslaget fra Arendal Venstre om forsøksordning med gratis buss i rushtidene mellom Saltrød/Krøgenes og sentrum og mellom Nedenes og sentrum. Det bør også søkes om å få til en forsøksordning på hele strekninga Grimstad-Eydehavn, sier Venstrekandidatene. De viser også til de erfaringene Arendal Venstre har dokumentert fra Tórshavn på Færøyene og Mariehamn på Åland, der slike gratisbussordninger stadig blir utvida.

Med Venstres forslag vil det være en totalpott på over 13 milliarder kroner å hente til kollektivtrafikk i kommunesektoren de neste ti årene.

– Jeg mener Arendal bør ta mål av seg til å få sin del av denne potten. Det vil bidra til et kraftig forbedret kollektivtilbud Arendal, og også åpne mulighetene for at stadig flere vil ta bussen mellom Arendal og Grimstad, sier Haga og Tørå Solsvik.

– Skal vi få til et effektivt og bærekraftig kollektivtilbud i Arendal, er vi avhengig av at Staten går inn med mer midler, sier de.

Venstre oppfordrer andre partier til å støtte økningen og utvidelsen av belønningsordningen til å gjelde andre byer. Partiet setter også av 122 mrd til jernbanesatsing i sitt forslag til NTP. Kollektivmidlene i Venstres NTP-forslag vil også gå til ulike bybaneprosjekter i byområdene.

Les mer på Agderposten.no

—————————————-

Fakta om belønningsordningen for kollektivtrafikk
Belønningsordningen for kollektivtrafikken ble innført av Bondevik II -regjeringen for å gi et incentiv til satsing på kollektivtrafikken i kommunesektoren. Den har bidratt til å realisere blant annet ordningen med "rullende fortau" i Oslo ( trikken) og "bussmetroen" i Kristiansand. Ordningen omfatter i dag byområdene Oslo, Akershus, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Tromsø, Drammen, Sarpsborg, Fredrikstad, Skien og Porsgrunn. Tildeling skjer etter søknad til Samferdselsdepartementet. Venstre foreslår nå å utvide ordningen til å gjelde byene Tønsberg, Ålesund, Haugalandet/ Haugesund, Sandefjord, Moss, Bodø, Arendal og mjøsregionen Lillehammer/Hamar/Gjøvik.

Les om Tórshavns vellykka gratisbuss her, og om interpellasjonen fra Arendal Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**